ro ru en

Agenția
Informațională
de Stat

Circa 20 de raioane din țară se confruntă cu un deficit de locuri libere în grădinițe

12:51 | 24.06.2016 Categorie: Societate

Chişinău, 24 iun. /MOLDPRES/. Învățămîntul preșcolar din R. Moldova trebuie reformat și dezvoltat conform standardelor internaționale, pentru a asigura un proces educațional de calitate copiilor. Acestea sînt concluziile unui studiu de evaluare a sistemului de învățămînt preșcolar, realizat de Ministerul Educației cu suportul UNCEF Moldova, în perioada decembrie 2015-ianuarie 2016, prezentat astăzi într-o ședință de lucru a ministerului, informează MOLDPRES.

Potrivit studiului, peste 20 raioane din țară se confruntă cu un deficit de locuri libere în grădinițe, iar în 155 de localități nu există instituții de educație timpurie. În aceste condiții, părinții sînt nevoiți să-și ducă copiii în alte sate sau să-i înregistreze în grupe pregătitoare formate în incinta gimnaziilor.

Reprezentantul adjunct al UNICEF Moldova, Margarita Tileva, a declarat în cadrul evenimentului că în mediul urban, „gradul de ocupare a locurilor în grădinițe depășește capacitatea maximă a instituțiilor, pe cînd în mediul rural se menține echilibrul de ocupare a locurilor pentru învățămîntul preșcolar”.

„Educația timpurie în R. Moldova trebuie îmbunătățită la mai multe capitole, însă cea mai mare atenție trebuie atrasă la incluziunea copiilor din familiile social vulnerabile, cu dizabilități, de alte etnii și cu nevoii speciale, pentru a beneficia de suport și condiții necesare în grădinițe. Sperăm că această evaluare va oferi un model viabil pentru finanțarea învățămîntului preșcolar de mai departe și va îmbunătăți capacitatea de dezvoltare a copiilor”, a opinat Tileva.

La rîndul său, viceministrul Educației Elena Cernei a menționat că „reforma incluziunii copiilor cu dizabilități în societate și familii este în derulare și se depune tot efortul pentru a ajusta aceste politici la cerințele internaționale”.

Autorii studiului au venit cu un set de recomandări pentru a îmbunătăți acest compartiment al educației. Printre acestea se numără facilitarea dezvoltării sectorului privat al învățămîntului preșcolar, creșterea bugetului alocat educației prin sursele adiționale de finanțare, mărirea salariilor cadrelor didactice și instruirea și evaluarea permanentă a acestora, implementarea unui mecanism pentru colectarea și analiza periodică a datelor referitor la acest subiect ș.a.

În R. Moldova există 1461 de instituții de educație timpurie, frecventate de circa 150 mii de copii.

(Reporter P. Beregoi, editor A. Răileanu)

img16005085

Orice material publicat pe pagina web a I.P. „Agenția Informațională de Stat „Moldpres” este proprietatea intelectuală a Agenției, fiind protejată de legislația privind drepturile de autor și drepturile conexe. Preluarea și/sau folosirea acestora se va face doar cu referință obligatorie la sursă și fără denaturarea textului. Vă mulțumim pentru înțelegere!