ro ru en

Agenția
Informațională
de Stat

O expoziție dedicată satului basarabean în pictura anilor 60 a fost vernisată la București

10:30 | 19.04.2024 Categorie: Cultură

Chişinău, 19 apr. /MOLDPRES/. La Muzeul Național al Țăranului Român din București a avut loc ieri vernisajul expoziției de pictură cu genericul „Culorile „dezghețului”. Satul basarabean în pictura anilor 1960” - un proiect cultural de promovare a celor mai reprezentative nume din generația consacrată a pictorilor basarabeni, realizat în parteneriat cu Asociația pentru cultură și arte „Arbor” și Muzeul Național al Țăranului Român, informează MOLDPRES.

Expoziția a fost inaugurată de Ambasadorul Republicii Moldova în România, Victor Chirilă, Iuliana Bălan, șefa Biroului Relații Publice a Muzeului Național al Țăranului Român, criticul de artă Ludmila Toma, curatoarea expoziției, istoricii de artă Constantin I. Ciobanu, Dmitri Șibaev și Florina Breazu, președinta Uniunii Artiștilor Plastici din Republica Moldova.

Solicitată de agenție, Victoria Nagy Vajda, managerul Asociației „Arbor” a menționat că proiectul documentează activitatea artistică a pictorilor de la Chișinău și pune în evidență eforturile de inovare în contextul „dezghețului” hrușciovist din anii 60. Primii care și-au schimbat reperele stilistice au fost pictorii basarabeni care își începuseră formarea în anii 1940, la renumitele școli de arte frumoase de la București și Iași, și și-o încheiaseră în perioada postbelică. Este vorba de Mihail Grecu, Valentina Rusu Ciobanu, Ada Zevin, Glebus Sainciuc, Igor Vieru. Îndrăzneala lor a fost sancționată de responsabilii culturali ai vremii, operele lor fiind criticate și scoase din expoziții. Cu toate acestea, schimbările în gândirea picturală din Basarabia erau ireversibile, în acea perioadă cristalizându-se școala de artă de la Chișinău.

„Lucrările expuse completează imaginea despre originalitatea artei din Republica Moldova care s-a afirmat cu putere acum jumătate de secol, trăsăturile specifice ale căreia sunt expresivitatea decorativă și interpretarea subiectelor într-o cheie poetică elevată, cu imagini simbolice și influențe ale tradiției populare”, a specificat Victoria Nagy Vajda.

La rândul său, criticul de artă Ludmila Toma, doctor în teoria artei, a afirmat că expoziția „Culorile „dezghețului”. Satul basarabean în pictura anilor 1960” prezintă creații mai puțin cunoscute din fondul Uniunii Artiștilor Plastici din Republica Moldova și din colecții particulare.

„Aceste lucrări – majoritatea de mici dimensiuni - în diferite genuri și maniere creatoare, completează imaginea despre originalitatea artei din Republica Moldova, originalitate care s-a afirmat cu putere acum jumătate de secol. În anii ulteriori, pictorii au abordat teme tot mai complexe, fenomen legat de accentuarea paradigmei subiective, mai ales odată cu dobândirea libertății de expresie. Dar interesul lor față de viața tradițională de la țară și față de fundamentele estetice ale creației populare nu a dispărut. Într-un interviu, Mihail Grecu recunoștea: „Cu cât pătrunzi mai adânc în esența artei populare naționale, cu atât conținutul ei se dovedește mai general uman. Etnografia desparte, poezia apropie; ea este memoria comună a omenirii”, a subliniat Ludmila Toma.

Expoziția „Culorile „dezghețului”. Satul basarabean în pictura anilor 1960”, va putea fi admirată până pe data de 19 mai 2024.

img24002870

img24002870

img24002870

img24002870

img24002870

img24002870

Orice material publicat pe pagina web a I.P. „Agenția Informațională de Stat „Moldpres” este proprietatea intelectuală a Agenției, fiind protejată de legislația privind drepturile de autor și drepturile conexe. Preluarea și/sau folosirea acestora se va face doar cu referință obligatorie la sursă și fără denaturarea textului. Vă mulțumim pentru înțelegere!