ro ru en

Agenția
Informațională
de Stat

Comunicat de presă al Comisiei Naționale a Pieței Financiare

18:22 | 11.02.2022 Categorie: Comunicate

Decizii ale Consiliului de Administrație al Comisiei Naționale a Pieței Financiare 

Chişinău, 11 feb. /MOLDPRES/. În cadrul ședinței ordinare publice din 10 februarie 2022, Consiliul de Administrație al Comisiei Naționale a Pieței Financiare (CNPF), potrivit misiunii și atribuțiilor conferite de legea-cadru, a aprobat decizii aferente pieței financiare nonbancare, mai cu seamă:

I. Reglementare

Au fost aprobate două proiecte de decizii, care urmează a fi expediate spre avizare autorităților și instituțiilor interesate și supuse procedurii de consultări publice în condițiile prevederilor legislației, implicit:

1. Regulamentul privind cerințele de creditare responsabilă aplicate organizațiilor de creditare nebancară, care are drept scop stabilirea față de  entitățile înregistrate în Registrul organizațiilor de creditare nebancară autorizate a unor cerințe de acordare a creditului nebancar și/sau leasing financiar destinate persoanelor fizice consumatori, inclusiv privind condițiile și modul de evaluare a capacității clientului persoană fizică de rambursare a creditului nebancar și/sau leasingului financiar. Documentul definește că  creditarea responsabilă reprezintă activitatea de creditare, în cadrul căreia creditorul efectuează o evaluare a bonității debitorului, fără a-și asuma un risc excesiv de credit, și nu contribuie la acumularea exagerată a gradului de îndatorare a debitorilor și asumarea de obligații financiare exorbitante de către aceștia. Totodată, evaluarea bonității unui debitor reprezintă evaluarea capacității debitorului de a-și asuma o anumită obligație în temeiul contractului de credit pe care debitorul ar putea să o onoreze împreună cu obligațiile de credit/împrumut deja asumate. Astfel, se urmărește scopul de a preveni orice întârzieri în efectuarea plăților, nerambursarea creditului acordat sau exercitarea dreptului de gaj;

2. Modificarea Regulamentului privind circulația valorilor mobiliare pe piața de capital, aprobat prin Hotărârea Comisiei Naționale a Pieței Financiare nr. 14/5/2016. Documentul a fost elaborat în vederea clarificării/precizării ambiguităților apărute și înlăturarea interpretărilor eronate în aplicarea normei cu privire la stabilirea prețului în tranzacțiile de vânzare-cumpărare pe segmentul extrabursier al pieței, atunci când parte în tranzacția de înstrăinare este o persoană juridică (pct. 44¹), și prevede completarea actului normativ cu derogări de la această normă pentru cazurile neacoperite.

Totodată, la compartimentul Reglementare au mai fost aprobate:

1. Regulamentul privind modul și condițiile admiterii spre tranzacționare pe piața reglementată sau în cadrul sistemului multilateral de tranzacționare a valorilor mobiliare de stat cu termen lung de circulație. Este vorba de un document nou, care înlocuiește fostul Regulament privind modul și condițiile admiterii spre tranzacționare a VMS cu termen de circulație mai mare de un an la Bursa de valori, aprobat prin Hotărârea CNPF nr. 16/6/2014. Documentul elaborat are scopul de a impulsiona și a revigora activitatea Bursei de Valori a Moldovei, acesta fiind produsul unei colaborări prodigioase între Regulator și Ministerul Finanțelor, BNM, Bursa de Valori a Moldovei, Depozitarul central unic al valorilor mobiliare;

2. Acceptarea modificărilor la Regulile de tranzacționare pe piața reglementată și sistemul multilateral de tranzacționare, prezentate de Bursa de Valori a Moldovei. Drept temei pentru amendarea Regulilor pieței reglementate și sistemului multilateral de tranzacționare a servit necesitatea reglementării clare a mecanismului de tranzacționare a titlurilor de creanță (obligațiunile de stat, obligațiunile emise de autoritățile publice locale și corporative).

II. Autorizare

- Înregistrarea în Registrul emitenților de valori mobiliare a reducerii capitalului social al Societății pe acțiuni „FABRICA DE VINURI SLOBOZIA MARE”, cu 6 180 900 lei prin anularea acțiunilor de tezaur, urmare a finalizării procedurii de reorganizare prin separare. Capitalul social al societății după reducere va constitui  4 069 736 lei, fiind divizat în 184 988 acțiuni ordinare nominative, cu valoarea nominală de 22 lei;

- Aprobarea prospectului ofertei de preluare benevolă, inițiată de ofertantul SRL „SISTEME DE EVALUĂRI ȘI INVESTIȚII”, obiectul căreia îl constituie procurarea a 764886 acțiuni ordinare nominative emise de  Societatea pe acțiuni „AGAT”, la prețul de 11,45 lei per acțiune, cu durata de 15 zile din data anunțării;

- Aprobarea prospectului ofertei de preluare benevolă, inițiată de ofertantul L. Bratecka, obiectul căreia îl constituie procurarea a 1803 acțiuni ordinare nominative emise de Întreprinderea Alimentației Publice Cafenea „VISTERNICENI” SA, la prețul de 85,00 lei per acțiune, cu durata de 14 zile din data anunțării;

- Aprobarea Metodologiei de repartizare a cheltuielilor comune pentru 2022 a Întreprinderii Mixte Compania de Asigurări „GRAWE CARAT ASIGURĂRI” SA;

- Aprobarea în prealabil a candidaturilor (V. Gaiciuc, C. Grițcan-Albtoosh și E. Zagrebelnîi) pentru exercitarea funcțiilor de membri ai Consiliului societății „ACORD GRUP” SA;

- Avizarea majorării participației calificate directe deținute în capitalul social al Companiei „INTACT ASIGURĂRI GENERALE” SA de către T. Colun de la 11,71% (3.350.000 acțiuni) până la 17,67% (5.850.000 acțiuni) și dobândirea deținerii calificate directe și indirecte de 24,6% în capitalul social al asigurătorului;

- Avizarea înregistrării de stat a Statutului SAR „MOLDCARGO” SA (în redacție nouă), aprobat la Adunarea generală extraordinară a acționarilor din 25.08.2021;

- Aprobarea entității de audit ,,AUDIT-CONCRET” SA și a membrilor echipei acesteia (în componența: A. Litr, V. Furculița, I. Țugulchi și M. Popa) pentru efectuarea auditului situațiilor financiare și auditului în scop de supraveghere în partea ce ține de adecvarea și implementarea politicilor și procedurilor interne în domeniul prevenirii și combaterii spălării banilor și finanțării terorismului, precum și analizarea efectuării tranzacțiilor pentru anul 2021, în cadrul ÎM CIA „TRANSELIT” SA;

- Exprimarea acordului pentru desemnarea dlui E. Baran în calitate de persoană cu funcție de răspundere – contabil-șef al BAR „MGP-BROKER” SRL;

- Reperfectarea licenței BA „BROKER ASIST” SRL pentru dreptul de a desfășura activitate de intermediere în asigurări, prin modificarea adresei juridice din mun. Chișinău, str. Teilor, 5 în mun. Chișinău, str. Uzinelor 11, cu eliberarea unui nou formular de licență;

- Retragerea licenței BAR „SUCCES ASIG” SRL pentru dreptul de a desfășura activitate de intermediere în asigurări și reasigurări, urmare a depunerii benevole a licenței;

- Înregistrarea în Registrul agenților de asigurare și agenților bancassurance a OCN „FINEXPRES” SRL;

- Anularea suspendării activității AA „ASIG AUTO PLUS” SRL, cu înscrierea respectivă în Registrul agenților de asigurare și agenților bancassurance;

- Radierea din Registrul agenților de asigurare și agenților bancassurance a AA „PROMPT ASIG PLUS”, urmare a deciziei asociatului unic din 14.12.2021.

III. Supraveghere

- Prescrierea față de administratorii a 5 organizații de creditare nebancară în vederea conformării, în termen de 10 zile lucrătoare, la cerințele Legii nr. 1/2018 cu privire la organizațiile de creditare nebancară;

- Luare de act de rezultatele controlului complex privind verificarea respectării legislației aferente domeniului pieței de capital de către SI SVM „Iuventus-DS” SA, respectiv, atragerea atenției entității asupra respectării necondiționate a prevederilor actelor normative și neadmiterii încălcărilor în activitatea desfășurată.

Orice material publicat pe pagina web a I.P. „Agenția Informațională de Stat „Moldpres” este proprietatea intelectuală a Agenției, fiind protejată de legislația privind drepturile de autor și drepturile conexe. Preluarea și/sau folosirea acestora se va face doar cu referință obligatorie la sursă și fără denaturarea textului. Vă mulțumim pentru înțelegere!