ro
Cultură
16 Noiembrie, 2025 / 21:39
/ 12 Martie, 2022

Criticul literar Victoria Fonari a editat la Iași o carte despre creația lui Nicolae Dabija

Moldpres
Agenția Informațională de Stat

Chişinău, 13 mar. /MOLDPRES/. Un volum intitulat ”Creația lui Nicolae Dabija sub semnul orfic”, semnat de criticul literar și conferențiarul universitar Victoria Fonari a apărut la o editură din Iași, informează MOLDPRES.

Potrivit scriitorului și editorului ieșean Daniel Corbu, acesta este un prim studiu aplicat asupra operei poetului Nicolae Dabija, la un an de la plecarea redutabilului scriitor la poporul stelelor. Copertă și design: Paul Gorban. Prefața este semnată de academicianul Mihai Cimpoi.

Solicitată de MOLDPRES, scriitoarea Victoria Fonari a menționat că volumul cuprinde 136 de pagini și este structurat în trei capitole: ”Simbolistica miticului în lirica lui Nicolae Dabija”, ”Traseul căutării intre Eros şi Thanatos în proza lui Nicolae Dabija” și Filmul documentar „Nicolae Dabija – generația ”Ochiul al treilea”.

În prefața cărții, academicianul Mihai Cimpoi menționează, între altele, că recurgerea la baladesc întinde un arc voltaic de la Euridice din mitul orfic la Ana din legenda ”Meșterul Manole”, arc al „tragismului existențial” ce străbate întreaga poezie a lui Nicolae Dabija. De aceea, demersul analitic al Victoriei Fonari se îndreaptă metodic spre traseele ce unesc Erosul cu Tanathosul, urmărindu-se mai întâi cum se concepe această contopire în mitologia antică (elină), apoi în cadrul psihanalizei”.

”Autoarea studiului găsește pe bună dreptate anumite similitudini cu mitul Amor și Psyhe în proza lui Nicolae Dabija în care „dragostea apare într-o situație limită, e determinată de o fisură a destinului: a fi între viață și moarte, între aici și acolo”. Studiul Victoriei Fonari prezintă interes prin aplicarea grilei psihanalitice în prezentarea romanului ”Cartea iubirilor imposibile” (amânarea plăcerii văzută ca o posibilitate de a amâna moartea; raportul de invertire a vieții și morții în cazul relației Vlaicu‑Oana, reflecțiile asupra fericirii, bunătății, destinului, cunoașterii de sine), care apare cu titlul ”Te blestem să te îndrăgostești de mine!” (cu accentul pus pe valorile morale și religioase)”, a accentuat academicianul Mihai Cimpoi.

Victoria Fonari s-a născut la 8 martie 1975 în orașul Chișinău. În 1996 a absolvit Facultatea de Litere a Universității de Stat din Moldova, specialitatea limba și literatura română și limba latină, prima promoție în R. Moldova cu această specializare. În 2001 a susținut teza de doctor în filologie cu tema „Intelectual și sentimental în creația lui Aureliu Busuioc”. Din 2001 până în prezent activează la Universitatea de Stat din Moldova. În 2007 devine conferențiar universitar. A editat cărțile de critică literară ”Factorii intelectual și sentimental în opera lui Aureliu Busuioc” (2003), ”Hermeneutica literară” (2007), ”Proiecții ale mitului în creația lui Victor Teleucă, Leo Butnaru și Arcadie Suceveanu” (2013) și ”Literatura comparată” (2018), precum și volumele de versuri ”Zbor în antiteză” (2000), ”Sarea pasiunii” (2005), ”Aleile de corali” (2012), ”Umbra fulgului” (2013), ”La marginea absolutului. Au bord de l’absolu” (ediție bilingvă, româno-franceză, 2016), ”Fericirea din clepsidră” (2018), ”Atingeri de aripi” (2018) și ”Olimp & Hades” (2020). De asemenea, a editat cărți pentru copii. A fost distinsă cu premii literare din R. Moldova și România.