ro
Economie
17 Iunie, 2025 / 22:09
/ Acum 7 ore

Interviu MOLDPRES // Ministrul Energiei, Dorin Junghietu: Crizele din sectorul energetic, provocate de Rusia, au fost transformate în oportunități de dezvoltare

Ministrul Energiei, Dorin Junghietu, a acordat un interviu în exclusivitate pentru Agenția Informațională de Stat „MOLDPRES” , în care a vorbit despre principalele provocări în sectorul energetic, dar și prioritățile pentru următoarea perioadă. Ministrul s-a referit la prețurile la gaz și energie electrică, interconectările energetice cu România și pregătirea pentru următorul sezon de încălzire.

MOLDPRES: Domnule ministru, ați preluat șefia ministerului Energiei acum câteva luni, într-o perioadă destul de complicată. Care sunt cele mai importante provocări pe care le-ați identificat?

Dorin Junghietu: Într-adevăr, sectorul energetic a trecut printr-o serie de crize provocate de Rusia, cum ar fi sistarea livrărilor de gaze încă începând din 2021, apoi sistarea livrărilor de energie electrică de la MGRES, în paralel cu bombardarea infrastructurii critice a Ucrainei. Toate acestea au fost gestionate cu profesionalism de colegii mei. Și cred că nu voi exagera dacă-i felicit pe colegii din Minister, din Guvern și din întreprinderile din sector, pentru faptul cum au gestionat aceste crize și le-au transformat în oportunități de dezvoltare. Desigur, trebuie să exprim recunoștință și partenerilor noștri occidentali pentru sprijinul masiv, politic, financiar, de expertiză, oferit.

Acum, prioritățile sunt foarte clare, susținerea ritmului de lucrări la Linia independenței energetice Vulcănești – Chișinău, lansarea licitațiilor la LEA Bălți-Suceava și identificarea finanțării pentru LEA Strășeni-Gutinaș. De asemenea, urmează lansarea piețelor organizate pe termen scurt de energie electrică, liberalizarea în continuare a pieței gazelor naturale, facilitarea proiectelor de eficiență energetică, digitalizarea sectorului, etc.

MOLDPRES: Republica Moldova a făcut în ultimii ani progrese considerabile în ceea ce privește diversificarea surselor de energie, eliminând dependența de un singur furnizor. Care sunt următorii pași concreți pe care țara noastră îi va face pentru a consolida securitatea energetică și a diversifica sursele de energie pe termen lung?

Dorin Junghietu: În primul rând, trebuie menționat că ceea ce a făcut posibil progresul rapid în diverse domenii din sectorul energetic este sincronizarea de urgență a sistemelor electroenergetice din Moldova și Ucraina cu Sistemul Energetic al Europei Continentale sau ENTSO-E. Pentru consumatori nu s-a schimbat nimic, însă pentru sistemul energetic s-a schimbat totul. Nu mai suntem o periferie a sistemului Rusia-Belarus, ci parte a sistemului european și putem importa energie electrică nu doar din Ucraina sau de la MGRES, ci și din statele membre UE, în special România. Având această posibilitate, nu am mai fost limitați în alegerea furnizorului și nu mai suntem șantajabili, iar când MGRES a sistat livrările către malul drept, am reușit să asigurăm consumul prin importuri din România, inclusiv parțial la preț plafonat.

Asigurarea acestei stabilități ne-a permis să ne concentrăm asupra unor reforme pe termen lung.

În continuare, pentru a asigura securitatea livrărilor, ANRE a desemnat Energocom drept furnizor universal de gaze naturale, preluând obligația de serviciu public de la Moldovagaz. În cazul în care, compania nu își va îndeplini cerințele legale privind separarea activităților de furnizare, transport și distribuție a gazelor naturale până la 31 iulie, aceasta riscă să-și piardă licența. Nici în acest caz, consumatorii nu vor simți nici un disconfort, urmând să primească facturi cu logoul companiei 100% a statului Energocom, și nu al Moldovagaz, unde statul are doar o parte din acțiuni.

În schimb, astfel vom elimina un intermediar inutil, Moldovagaz, care până în ianuarie 2025 primea gaze de la Gazprom pentru regiunea transnistreană și din acest motiv era păstrat în lanțul de aprovizionare. Dacă nu mai primește nici aceste gaze, iar alte companii internaționale refuză să aibă relații comerciale cu o structură fiică a Gazprom, astfel încât achizițiile de gaze pe piețele internaționale pentru Moldovagaz erau făcute și până acum de către Energocom, de ce Energocom să nu o facă acum direct. Amintim că încă din decembrie 2022, pe malul drept al râului Nistru nu mai consumăm gaze de la Gazprom. Iar Moldovagaz nu poate face achiziții de gaze din exterior, această activitate o face Energocom. Moldovagaz s-a transformat într-un intermediar.

Pentru a avea suficiente mijloace circulante să cumpere gaze, punem la dispoziția Energocom un credit de 400 milioane de euro de la Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare, cu garanția statului. Sunt resurse ieftine, cu rate de aproximativ două ori mai mici față de ceea ce oferă băncile comerciale din Moldova, sume mari pe care băncile locale nu le pot asigura, iar Energocom a demonstrat o bună reputație și capacitate de a gestiona astfel de procese. Din acești bani, dar și din resurse proprii, vor fi procurate gaze și energie electrică necesare pentru consumatori.

În plus, Energocom are semnate sau negociază noi contracte bilaterale, cum ar fi cel cu OMV Petrom pentru a procura gazele extrase din Marea Neagră în perimetrul Neptun Deep, sau cu Nuclearelectrica, pentru a participa la construcția noilor reactoare atomice de la Cernavodă.

Suplimentar, a fost aprobat Planul de măsuri privind consolidarea independenței energetice a Republicii Moldova, care servește drept temei juridic pentru implementarea obiectivului de eliminare completă a dependenței de resursele energetice din Federația Rusă, atât în sectorul electroenergetic, cât și în sectorul gazelor naturale și al produselor petroliere.

Planul prevede 23 de acțiuni ce se referă la implementarea în termenele stabilite a proiectelor majore de infrastructură, majorarea capacității de generare a energiei electrice la nivel local, inclusiv din surse regenerabile, eficientizarea consumului de resurse energetice, realizarea stocurilor de gaze naturale și produse petroliere, majorarea flexibilității sistemului electroenergetic, cuplarea și integrarea piețelor de energie cu cele ale Uniunii Europene către anul 2030.

Pe partea de infrastructură, ne concentrăm pe finalizarea în termen a Liniei independenței energetice Vulcănești – Chișinău și lansarea licitațiilor pentru Linia Bălți-Suceava. Pe linia Strășeni – Gutinaș suntem la etapa de stabilire a traseului liniei și a punctului de traversare a hotarului. În etapa următoare se va iniția procesul administrativ pentru declararea utilității publice și de interes național a lucrărilor de construcție care urmează a fi realizate.

Pe sectorul de gaze naturale urmează liberalizarea treptată a pieței. Cel târziu, din 1 aprilie 2026, obligația de serviciu public nu se va mai aplica în raport cu consumatorii noncasnici mari. Suplimentar, mizăm pe operaționalizarea tarifului unic pentru transportul gazelor naturale pe Coridorul vertical, ceea ce ne va facilita achiziția și stocarea gazelor în depozitele subterane din Ucraina.

Pe sectorul de energie electrică urmează a fi lansate piețele organizate pe termen scurt – Piața pentru ziua următoare și piața pe parcursul zilei, care vor fi cuplate la piața unică europeană în 2027, adică chiar înainte de a deveni stat membru al UE.

Voi mai menționa pe scurt și importanța digitalizării sectorului energetic, care ne va permite atât implementarea tarifelor diferențiate la consumatori, cât și o mai bună dispecerizare a consumului.

MOLDPRES: Printre prioritățile enunțate mai sus se numără și dezvoltarea interconexiunilor cu România, atât pe partea de gaze, cât și pe cea de energie electrică, acestea fiind decisive pentru a consolida independența energetică a țării noastre. Ce alte proiecte majore definesc colaborarea actuală dintre cele două state și la ce etapă sunt acestea?

Dorin Junghietu: Pentru a asigura securitatea aprovizionării cu resurse energetice, pe lângă interconexiunile electroenergetice de care am vorbit, este importantă și dezvoltarea sistemului de transport a gazelor naturale. În noiembrie 2023, SRL „Vestmoldtransgaz” a anunțat planuri de investiții de circa 300 milioane EUR.

Pentru anul curent este planificată inițierea a două proiecte, în particular extinderea interconectorului Iași–Ungheni–Chișinău prin construcția unui gazoduct de Centură a municipiului Chișinău și construcția rețelei de transport a gazelor naturale pe ruta Râul Prut – Stația de Măsurare Gaze Ungheni – Punctul de Măsurare Gaze Todirești, având ca scop consolidarea interconectării cu sistemul de transport a gazelor naturale din România.

MOLDPRES: Energocom a procurat primele volume de gaze naturale pentru anul gazier 2025-2026. Prețul de achiziție nu a fost anunțat, aceasta fiind informație comercială. În ce condiții achizițiile de gaze pentru următorul sezon rece ar putea afecta prețul la gaz achitat de consumatorii finali?

Dorin Junghietu: Prerogativa de a elabora și aproba metodologiile de calcul și de aplicare a tarifelor și prețurilor reglementate pentru serviciul de transport, distribuție și furnizare a gazelor naturale, precum și de a aproba tarife și prețuri reglementate, aparține Agenției Naționale pentru Reglementare în Energetică, ANRE. Prețurile reglementate pentru furnizarea gazelor naturale pentru consumatorii finali se determină în conformitate cu Metodologia ANRE și au următoarele componente de bază:

• Prețul mediu ponderat anual de achiziție a gazelor naturale de la furnizorii externi;

• Costul serviciului de transport a gazelor naturale;

• Costul serviciului de distribuție a gazelor naturale;

• Cheltuielile reglementate ale furnizorului, legate de serviciul de furnizare a gazelor naturale;

• Rentabilitatea reglementată a furnizorului;

• Devieri financiare pozitive/negative.

Prețul final al gazelor naturale pentru consumatorii casnici este strâns legat de prețul mediu ponderat al achizițiilor realizate pentru sezonul rece. Energocom a desfășurat deja peste 20 de runde de licitații și a procurat peste 150 de milioane de metri cub de gaze. Achizițiile se fac în baza unei strategii, aprobate de către Consiliul societății, în baza unui preț plafon care ține cont de tariful pentru consumatorii finali, aprobat de ANRE.

Licitațiile sunt supravegheate atât de reprezentanții structurilor de drept, cât și de reprezentanți ai societății civile care au fost suficient de critici și vocali până acum pentru ca societatea să aibă încredere că procesele se desfășoară corect. Însă, dacă Energocom ar face publice prețurile acum, ar putea influența prețul ofertelor primite la următoarele licitații, iar asta se va răsfrânge într-un final tot asupra consumatorilor. Așa cum a făcut și până acum, Energocom va publica informațiile necesare după finalizarea achizițiilor.

MOLDPRES. Guvernul a decis recent majorarea volumului stocurilor de securitate de gaze naturale până la 50 de milioane de metri cubi, cantitate ce corespunde consumului pentru 10 zile. Ce volume de gaz are acum Republica Moldova în stocuri și unde stochează țara noastră gazul procurat?

Dorin Junghietu: În prezent, compania de stat Energocom are responsabilitatea de a crea și menține stocuri de securitate de gaze naturale în cantități care să acopere consumul mediu pe 10 zile, conform statisticilor din anul trecut. La momentul actual, stocurile de securitate constituie 47,1 mln. m3 de gaze naturale, acestea fiind depozitate în țările vecine, România și Ucraina.

Întrucât consumul variază de la an la an, am ajustat volumul rezervelor la consumul mediu pe 10 zile. Este vorba despre suplimentarea stocurilor de securitate până la un nivel de 50 mln. m3. Astfel, compania trebuie să acopere diferența de 2,9 mln. m3 până la data de 1 octombrie 2025.

Trebuie să mai anunț că modificările la Legea gazelor naturale promovate de Ministerul Energiei stipulează că stocurile comerciale vor trebui efectuate nu doar de Energocom, ci de toți participanții pieței, fiecare în proporție de cota sa de piață, inclusiv compania care urmează a fi desemnată drept furnizor pentru regiunea transnistreană.

MOLDPRES: Ați spus mai sus că Energocom a fost desemnat drept furnizor universal de gaze naturale și respectiv, din 1 august, compania va furniza gaze naturale către cei peste 800.000 de consumatori din Republica Moldova. Dar vreau să ne explicați ce schimbări aduce acest lucru pentru consumatorii finali, dar și pentru procesul de furnizare a gazelor din țara noastră?

Dorin Junghietu: La 23 mai 2025, ANRE a desemnat compania SA „Energocom” în calitate de furnizor de gaze naturale cu obligații de serviciu public, pentru o perioadă de trei ani.

Decizia vine în contextul riscului ca SA „Moldovagaz” să nu mai poată asigura obligațiile de serviciu public după data de 31 iulie 2025, din cauza nerespectării cerinței legale de separare a activității de furnizare, de transport și distribuție a gazelor naturale. În acest caz, SA „Energocom” va asigura continuitatea furnizării gazelor naturale către cei peste 800.000 de consumatori casnici.

Aceste particularități vor contribui la îmbunătățirea procesului de furnizare a gazelor naturale pentru consumatorii din Republica Moldova, asigurând un cadru bazat pe proceduri corecte și transparente. Reiterez, pentru consumatori nu se schimbă nimic.

MOLDPRES: În ceea ce privește energia electrică, știm că din 1 ianuarie 2025, malul drept al Nistrului nu mai primește energie electrică de la Centrala de la Cuciurgan, după ce concernul rus Gazprom a sistat livrările de gaze naturale în Republica Moldova. Astfel, consumul a fost acoperit din surse interne și din import. Cum va fi asigurat în continuare necesarul de electricitate în Republica Moldova și cum livrările ar putea afecta prețul final achitat de cetățeni?

Dorin Junghietu: Cum am mai spus, prețurile reglementate pentru furnizarea energiei electrice consumatorilor finali sunt calculate de către ANRE în conformitate cu Metodologia de calculare, aprobare și aplicare a prețurilor reglementate pentru furnizarea energiei electrice de către furnizorul de ultimă opțiune și furnizorul serviciului universal. Din acest motiv, asupra prețurilor nu mă voi expune.

Cât ține de acoperirea consumului, începând cu 1 ianuarie, acesta e acoperit de centralele electrice cu termoficare din Chișinău și Bălți, sursele regenerabile, importurile realizate în baza contractelor bilaterale cu furnizori și producători din România și Ucraina, precum și achizițiile efectuate pe bursa de energie electrică SA „OPCOM”.

În continuare, acoperirea necesarului de consum va fi asigurată preponderent din aceleași surse, fiind anticipată o creștere semnificativă a ponderii energiei electrice produse din surse regenerabile locale, în special pe parcursul sezonului estival.

MOLDPRES: Republica Moldova a atins în luna aprilie un nou record în producția de energie verde, cu o pondere de 36% din consumul total. În contextul creșterii producției, dar și ținând cont de necesitatea de echilibrare a sistemului energetic, pregătesc autoritățile soluții pentru stocarea energiei electrice?

Dorin Junghietu: Într-adevăr, în ultimii ani am avut o creștere record a capacităților instalate de generare a energiei regenerabile. În luna aprilie, am depășit 665 MW, dintre care centrale fotovoltaice cca 449 MW și centrale eoliene cca 192 MW. Acest progres estre rezultatul inclusiv a politicilor și legislației adoptate de autorități. Am facilitat procedurile de conectare la rețea, am majorate cotele de capacitate pentru doritorii să investească în energia regenerabilă, am stimulat crearea noilor locuri de muncă, am atras investiții private în economia națională.

Având în vedere creșterile lunare constante ale capacităților instalate de surse de energie regenerabilă aspectul de echilibrare în sistemul electroenergetic este unul de importanță vitală și este considerat o prioritate. De ce, pentru că regenerabilele sunt intermitente și depind de condițiile meteo. În cazul în care nu avem suficient soare sau vânt, așa cum s-a prognozat, aceste cantități trebuie suplinite de undeva.

Aici trebuie să amintesc că suntem la etapa de licitație pentru construcția unor centrale electrice pe bază de motoare cu ardere internă ce funcționează pe gaze naturale, pe tehnologii care permit să funcționeze și vara, spre deosebire de cele sovietice de la Termoelectrica. Astfel, vom avea și capacități suplimentare de balansare, însă acest proces va dura câțiva ani.

Între timp, am elaborat o nouă lege cu privire la energia electrică, ce definește și introduce noi activități economice, inclusiv activitățile de stocare a energiei, agregare, trading, comunități de energie a cetățenilor.

De asemenea, pentru integrarea unor capacități sporite de energie regenerabilă, pregătim lansarea unei noi licitații pentru acordarea statutului de producător eligibil mare, cu componentă obligatorie de stocare, vizând licitarea a aproximativ 177 MW. Aceste date sunt provizorii și vor fi definitivate urmare a modelărilor corespunzătoare.

În plus, operatorul sistemului de transport ÎS „Moldelectrica” pregătește lansarea până în luna septembrie 2025 a unei licitații pentru servicii de echilibrare și de sistem, care vor presupune și soluții pentru stocarea energiei electrice. Necesitățile de rezervă de capacitate, conform datelor Moldelectrica reprezintă aproximativ 240 MW.

Desigur, mai este și proiectul inițiat de USAID privind construcția unor baterii de stocare a energiei cu capacitatea de 75 MW, care a fost anulat. Pentru aceasta căutăm finanțare alternativă. Totuși, această tehnologie s-a ieftinit foarte mult ultimul timp, într-un an s-a ieftinit de două ori. Din acest motiv, cred că va deveni mult mai accesibilă și pentru companiile de stat, dar și pentru sectorul privat.

MOLDPRES: Ce acțiuni întreprind autoritățile în contextul pregătirii pentru următorul sezon de încălzire?

Dorin Junghietu: Pentru pregătirea sezonului de încălzire, în sectorul energetic sunt întreprinse acțiuni esențiale, precum asigurarea stocurilor de gaze naturale și diversificarea surselor de aprovizionare, consolidarea securității energetice în ceea ce privește energia electrică, precum și promovarea eficienței energetice și a surselor regenerabile.

La fel ca în anii precedenți, Guvernul, urmează să elaboreze un Plan de măsuri pentru pregătirea sezonului de încălzire 2025–2026, care se preconizează a fi supus consultărilor publice în luna iunie.

Suplimentar, în ceea ce se referă la sectorul electroenergetic, în contextul pregătirii pentru următorul sezon de încălzire continuă discuțiile cu ENTSO-E privind majorarea Capacității Nete de Transfer (NTC) pe direcția de import din România spre Republica Moldova, precum și privind continuarea aplicării mecanismului de reorientare a NTC nevalorificat între Ucraina și țările membre ale Uniunii Europene, pentru a fi utilizat la hotarul Romania - Republica Moldova.

Totodată, a fost testată funcționarea în regim de insulă cu sistemul energetic românesc a liniilor electrice aeriene de 110 kV Huși – Cioara, Țuțora – Ungheni, Fălciu – Gotești. Acest lucru va permite alimentarea consumatorilor dintr-o anumită zonă geografică direct din sistemul românesc prin intermediul acestor linii, dacă NTC alocat pe linia Isaccea – Vulcănești nu va fi suficient pentru acoperirea consumului.

Domnule ministru, Dorin Junghietu, vă mulțumim pentru interviu.

Reporter: Natalia Sandu