ro
Economie
27 Septembrie, 2025 / 21:53
/ Acum 2 zile

Măsuri sporite de siguranță pentru clienți și responsabilitate mai mare pentru furnizori. Noua lege, publicată în „Monitorul Oficial”

Noua lege care oferă consumatorilor de servicii financiare o protecție mai solidă și responsabilizează suplimentar furnizorii a intrat oficial în vigoare, după publicarea în Monitorul Oficial al Republicii Moldova. Actul normativ marchează un pas important în modernizarea cadrului de protecție a consumatorilor financiari și în alinierea la standardele europene, transmite MOLDPRES.

Potrivit modificărilor, Comisia Națională a Pieței Financiare (CNPF) va supraveghea colectarea datoriilor din creditele de consum, limitarea comisioanelor și aplicarea corectă a dobânzilor, pentru a preveni abuzurile. De asemenea, intermediarii de credite și asistenții în brokeraj vor fi monitorizați strict pentru a elimina practicile comerciale incorecte.

Legea extinde protecția și pentru beneficiarii de credite de consum de la Asociațiile de Economii și Împrumut, precum și pentru fidejusori, care vor avea aceleași drepturi ca debitorii. Totodată, creditorii vor fi obligați să aplice politici clare de restructurare a datoriilor debitorilor aflați în dificultate, în special în perioade de criză.

Alte prevederi importante introduse prevăd obligația furnizorilor de a include graficul de plăți în documentele precontractuale; clarificarea termenului de trei ani pentru reparația vehiculelor asigurate cu piese originale, calculat de la prima înmatriculare; cerințe suplimentare pentru furnizorii de asigurări, care trebuie să evalueze nevoile clienților înainte de semnarea contractelor și să ofere documente clare de informare; reglementări pentru publicitatea serviciilor financiare și de asigurare, pentru a preveni mesajele înșelătoare; introducerea formularului de constatare amiabilă în format electronic; posibilitatea cumpărării separate a produselor combinate (ex. bunuri în credit + asigurare).

Legea mai prevede termene stricte pentru soluționarea reclamațiilor: furnizorii de servicii financiare vor fi obligați să răspundă în cel mult 15 zile lucrătoare, iar în caz de nemulțumire, consumatorii se pot adresa CNPF sau instanței.

Pentru o supraveghere mai eficientă, CNPF primește dreptul de a efectua „cumpărături de control”, metodă prin care se vor putea depista încălcările ascunse ale drepturilor consumatorilor.

Prin aceste reglementări, Republica Moldova consolidează încrederea publicului în piața financiară și adoptarea unor practici corecte, transparente și responsabile în relația dintre furnizori și clienți.