ro

 

Economie
12 Decembrie, 2025 / 15:52
/ Acum 3 ore

Transportul maritim mai sigur: Moldova semnează două convenții internaționale

Republica Moldova a făcut un pas important în domeniul transportului maritim, aderând la două convenții internaționale menite să sporească siguranța pasagerilor și să protejeze mediul. Parlamentul a aprobat proiectele de lege în ambele lecturi, cu votul a 92 de deputați, comunică MOLDPRES.

Prima convenție, Convenția privind răspunderea pentru poluarea cu hidrocarburi de la nave (Convenția BUNKER), impune proprietarilor de nave cu tonaj brut de peste 1.000 să dețină asigurare sau garanție financiară recunoscută internațional pentru acoperirea eventualelor daune provocate de scurgeri de combustibil. Certificatul de asigurare este emis de țara sub pavilionul căreia navighează nava.

A doua convenție, Protocolul din 2002 la Convenția de la Atena privind transportul pe mare al pasagerilor și bagajelor, introduce norme stricte pentru siguranța pasagerilor și garantează despăgubiri adecvate în cazul accidentelor, fără a afecta sustenabilitatea economică a operatorilor, inclusiv a celor mici și sezonieri.

Doina Gherman, președinta Comisiei pentru politică externă, a menționat că Protocolul din 2002 de la Atena modernizează și completează conținutul inițial al convenției.

„Textul rezultat din aplicarea protocolului constituie versiunea actualizată a Convenției și este utilizat în prezent de toate statele părți. Prezentul Protocol urmărește, de asemenea, să mențină un echilibru între interesele pasagerilor și cele ale transportatorilor, promovând protecția consumatorilor și stabilitatea juridică în transportul maritim internațional. Prin urmare, Comisia pentru politică externă propune Parlamentului să adopte în ședința plenară de astăzi prezentul proiect de lege, în prima și a doua lectură”, a spus oficiala.

Potrivit autorilor proiectului, prin aderarea la aceste convenții, Moldova își aliniază legislația la standardele internaționale, asigurând atât protecția mediului, cât și siguranța cetățenilor care utilizează transportul maritim.

Documentul a fost susținut de opoziție, care a subliniat că transportul naval și maritim trebuie dezvoltat, iar țara noastră trebuie să fie scoasă de pe „lista neagră” în domeniul transportului maritim. În prezent, pavilionul moldovenesc figurează în clasamentul negativ al Memorandumului de la Paris privind controlul statului port.


 
Ultimele Știri
/ Acum 1 zi

Prețuri mai mici și servicii mai calitative: Constantin Borosan explică beneficiile lansării bursei de energie electrică

/ Acum 1 zi

Drumarii anunţă progrese importante în modernizarea infrastructurii rutiere în 2025

/ Acum 1 zi

VIDEO // Peste 10 tone de margarină pentru torturi, distruse de ANSA

/ Acum 1 zi

Sancțiuni de peste 630 de mii de lei aplicate de Fisc pentru activități ilicite de întreprinzător

/ Acum 1 zi

Republica Moldova solicită ONU elaborarea unui nou profil de țară în domeniul locuințelor, administrării terenurilor și dezvoltării urbane

/ Acum 1 zi

VIDEO // Eugeniu Osmochescu: „Discuțiile legate de schimbarea proprietarului Portului Giurgiulești se referă exclusiv la Portul Internațional Liber Giurgiulești, nu și la portul de stat”

/ Acum 1 zi

DOC // Republica Moldova se aliniază la măsurile restrictive instituite de SUA împotriva companiilor petroliere ruse

/ Acum 1 zi

Patru companii și șase persoane, trimise în judecată pentru contrabandă cu vin spre SUA

/ Acum 1 zi

Premieră pe piața energiei electrice din Republica Moldova: a fost efectuată prima tranzacție pe Piața Zilei Următoare

/ Acum 1 zi

Euro și dolarul se apreciază

/ Acum 1 zi

O nouă lege va reglementa procesul de soluționare a contestațiilor în domeniul achizițiilor

/ Acum 1 zi

VIDEO // Regimul fiscal pentru „Moldova IT Park” rămâne neschimbat până în 2035, anunță Ministerul Dezvoltării Economice și Digitalizării

/ Acum 1 zi

Dialog economic Chișinău-Beijing: priorități pentru investiții în agricultură și proiecte energetice

/ Acum 1 zi

Studiu IEA: Pompele de căldură, soluție pentru modernizarea sistemului de încălzire și reducerea dependenței de resursele energetice importate