ro
Economie
24 Octombrie, 2025 / 16:40
/ Acum 3 ore

Investiții record în infrastructură în ultimii ani. Vicepremierul Vladimir Bolea: „Acest mandat a fost despre fapte, nu promisiuni”

În ultimii patru ani, Republica Moldova a trecut prin cea mai amplă etapă de investiții în infrastructură, fiind implementate proiecte majore de reabilitare a drumurilor, a infrastructurii feroviare și de modernizare a localităților. Realizările obținute în acest domeniu au fost prezentate astăzi de vicepremierul în exercițiu Vladimir Bolea, ministru al Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, informează MOLDPRES.

„Astăzi încheiem un mandat care a schimbat nu doar hărțile infrastructurii țării, dar și modul în care statul răspunde la nevoile oamenilor. Guvernul a pornit în 2021 cu o misiune simplă și grea deopotrivă, să facem normalitatea posibilă. Normalitatea însemnând apă la robinet, drumuri asfaltate, transport sigur, reguli clare de construcție. Normalitate mai înseamnă că atunci când un copil merge la școală, indiferent de localitatea în care se află, el este într-o siguranță deplină. Prezența trotuarelor în localități, siguranța rutieră, acestea sunt elemente de normalitate la care s-a lucrat foarte mult în acești patru ani”, a declarat Vladimir Bolea.

Vicepremierul a punctat că în centrul acțiunilor Guvernului, prin intermediul programelor implementate de Ministerul Infrastructurii, întotdeauna a fost interesul cetățeanului.

„Pentru ei am muncit, pentru ei urmează să muncim, pentru interesele oamenilor am elaborat proiecte. Am încercat să schimbăm viața în bine a cetățenilor prin fiecare proiect implementat în satele și orașele din Republica Moldova, prin fiecare segment de drum construit”, a afirmat oficialul.

Vladimir Bolea a subliniat că Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale a avut cel mai mare portofoliu investițional, iar aria proiectelor implementate de instituție este diversă.

Astfel, în cadrul Programului „Satul European I”, lansat în 2022, definit ca un program fără precedent de investiții în satele și orașele din Republica Moldova, au fost elaborate 495 de proiecte locale de dezvoltare, iar finanțarea a constituit 1,7 miliarde de lei. Banii au fost utilizați pentru construcția sau modernizarea a 837 de kilometri de rețele de apă în 124 de localități, în beneficiul a 160 de mii de cetățeni, construirea a 180 de kilometri de canalizare în 53 de localități pentru 129 de mii de oameni, construirea a 435 de kilometri de iluminat stradal în 66 de localități, astfel încât drumurile au devenit mult mai sigure pentru 72 de mii de oameni din sate și orașe.

Totodată, 197 de instituții publice, inclusiv școli, grădinițe, centre medicale, biblioteci, au fost reabilitate în baza inițiativelor depuse de către primării. În total, în baza proiectelor din „Satul European I” au beneficiat de condiții mai bune 438 de mii de locuitori ai țării noastre.

Prin Programul „Satul European Expres”, lansat în 2023, au fost implementate 380 de proiecte locale, care au permis construirea a 173 de kilometri de iluminat stradal în 85 de localități, 101 instituții publice au fost reabilitate și au fost construite căi de acces către grădinițe și școli. În total, 457 de mii de oameni beneficiază de condiții mai bune de trai și viață, educație și odihnă. Bugetul total al Programului „Satul European Express” a fost de 139 de milioane de lei.

Ediția a doua a Programului „Satului European”, lansată în 2023, a inclus 887 de proiecte, cu o valoare totală de 3,3 miliarde de lei. Primele 129 de proiecte sunt deja finalizate. Prin intermediul acestora, s-au construit 61 km de rețea de alimentare cu apă în 16 localități pentru 14 mii de beneficiari noi, rețele de canalizare și iluminat public, iar 52 de instituții publice vor fi reabilitate.

Prin Programul „Europa este aproape”, lansat în acest an, sunt în proces de implementare 220 de proiecte de modernizare a drumurilor locale, cu o valoare totală de peste un miliard de lei.

„Vorbim despre 177 de km drumuri locale, 23 de km drumuri raionale, 82 de km de căi de acces și platforme, 386 de localități beneficiare de aceste 220 de proiecte, 1331 de instituții publice vor fi interconectate prin intermediul acestor obiective de infrastructură la finalul implementării inițiativelor. Și cel mai important, vorbim despre 539 de mii de oameni care locuiesc în aceste 368 de localități. În multe dintre ele se construiește în premieră absolută drumuri care interconectează localitatea pe interior”, a spus Vladimir Bolea.

Tot în acest an, a fost lansat și programul „Curtea Europeană”, dedicat reabilitării curților de bloc în municipiul Chişinău și suburbii. Potrivit vicepremierului, o parte dintre proiecte sunt deja la etapa de finalizare, iar programul urmează a fi extins pe viitor și în alte orașe din țară.

În același timp, în Fondul Rutier, în 2022 au fost alocate 433 de milioane de lei pentru lucrări pe întreg teritoriul Republicii Moldova. Resursele au fost utilizate pentru reparația și construcția de drumuri și poduri în Chișinău, Bălți, Anenii Noi, Călărași, Cimișlia, Hâncești, Orhei, Ștefan Vodă, Ungheni. Alte peste 600 de milioane de lei au fost alocate în Fondul rutier în 2023, iar în 2024 suma s-a ridicat la 650 de milioane de lei.

Modernizarea sectorului Bălți-Fălești a drumului R16, construirea drumului de ocolire Troița Nouă și a drumului de ocolire a orașului Comrat, reconstrucția primului sector al centurii municipiului Chișinău, finalizarea reabilitării sectoarelor de pe drumul R1 Chișinău -Strășeni, sectorul Bahmut-Ungheni, plus construcția drumului de ocolire Bahmut, reabilitarea și modernizarea sectorului Comrat-Vulcănești, sunt doar unele dintre multiplele proiecte realizate în ultimii patru ani.

La resursele alocate din bugetul de stat pentru modernizarea drumurilor, se adaugă și sprijinul financiar acordat de parteneri externi, cu ajutorul căruia au fost implementate mai multe proiecte de reabilitare a traseelor din țară.

Vicepremierul Vladimir Bolea a remarcat progrese și în domeniului dezvoltării Aeroportului Internațional Chișinău, care, din momentul revenirii în gestiunea statului, a înregistrat creșteri constante a numărului de companii aeriene care operează pe piața noastră, dar și a numărului de pasageri transportați. Totodată, autoritățile planifică extinderea terminalului aeroportului, pentru a permite crearea unor condiții mai bune pentru pasageri. Un alt obiectiv este modernizarea Aeroportului Mărculești, astfel încât să poată opera zboruri naționale și internaționale de pasageri, dar și de transportare a mărfurilor.

Tot în acest an, a fost lansată construcția „Podului de flori” peste râul Prut de la Ungheni, care este primul pod construit după o perioadă de peste 60 de ani. Totodată, au fost inițiate studiile de fezabilitate pentru alte patru poduri peste râul Prut.

În domeniul feroviar, au fost relansate legături feroviare importante: Basarabeasca–Berezino, Chișinău–București, Chișinău–Kiev, și pornită electrificarea liniei Iași–Ungheni, prima infrastructură feroviară modernă de acest tip în istoria țării ce va conecta Ungheniul de Iași și București.

„Acest mandat a fost despre fapte, nu promisiuni. Despre drumuri care unesc oameni, rețele de apă și canalizare care aduc sănătate, poduri care apropie comunități și reguli care construiesc siguranță”, a conchis Vladimir Bolea.

Vladimir Bolea a preluat funcția de ministru al Infrastructurii și Dezvoltării Regionale în luna noiembrie 2024.