ro
Economie
13 August, 2025 / 23:24
/ Acum 3 ore

Programul Bridge Export, lansat la Chișinău. Asociațiile de business vor beneficia de sprijin pentru promovarea exporturilor moldovenești pe piețe internaționale

Asociațiile de business vor beneficia de suport din partea statului pentru promovarea exporturilor produselor moldovenești pe piețele internaționale. Sprijinul va fi acordat în cadrul Programului Bridge Export, lansat astăzi la Chișinău de Ministerul Dezvoltării Economice și Digitalizării și Agenția de Investiții, transmite MOLDPRES.

Inițiativa a fost creată pentru a a sprijini promovarea exporturilor moldovenești pe piețele internaționale prin co-finanțarea de până la 40% din costurile eligibile pentru proiecte colective, orientate spre creșterea vizibilității și competitivității produselor și serviciilor autohtone. Bugetul Programului pentru anul 2025 este de 17,5 milioane de lei.

Prezentă la evenimentul de lansare a programului, viceprim-ministra Doina Nistor, ministră a Dezvoltării Economice și Digitalizării, a declarat că în prezent aproximativ 2.150 de companii exportă bunuri, iar obiectivul autorităților este de a dubla acest număr în următorii ani.

„Prin acest program, companiile din Republica Moldova vor putea participa la târguri și expoziții, vor organiza misiuni economice și campanii de promovare, pentru ca produsele noastre să fie tot mai prezente pe rafturile din întreaga lume. Exporturile Moldovei sunt în creștere: 67,3% merg deja către Uniunea Europeană, iar locul I la exportul de prune în UE demonstrează că avem produse competitive și apreciate. Noi acorduri comerciale cu EFTA și Marea Britanie deschid oportunități și mai mari pentru producătorii noștri. Bridge Export este rampa de lansare pentru afacerile moldovenești către succesul internațional”, a spus Doina Nistor.

Directoarea Agenției de Investiții, Natalia Bejan, a declarat că din totalul de 20 de milioane de lei alocați pentru activitățile de promovare a exporturilor, 17,5 milioane sunt direcționați exclusiv către acest program.

„Ne dorim ca asociațiile de business să vină cu strategii de marketing clare, care să vizeze piețe, produse și activități integrate pentru promovarea acestora”, a menționat Natalia Bejan.

Activitățile din cadrul Programului vor fi desfășurate în perioada octombrie 2025 – martie 2026.

Printre activitățile eligibile se numără participare la expoziții, organizarea expozițiilor locale/internaționale, misiuni de afaceri, campanii de promovare, studii de piață, creșterea capacității de promovare a exportului.

Dosarele de participare la program pot fi depuse până la 3 septembrie 2025, ora 17:00.

În ultimii trei ani, prin granturi similare, Agenția de Investiții a investit peste 8 milioane de lei pentru promovarea exporturilor, sprijinind 46 de activități și 20 de inițiative ale asociațiilor de business.

Datele statistice relevă că în ultimii cinci ani, exporturile de servicii medicale au înregistrat o creștere de 2,5 ori, de servicii educaționale au crescut cu 134%, exporturile de fructe s-au dublat în ultimii 15 ani, ajungând anual pe piețele a peste 50 de țări, iar exporturile de servicii au depășit importurile cu 919 milioane dolari. Totodată, Republica Moldova este cel mai mare exportator de semințe de floarea-soarelui din Europa și ocupă poziția a 6-a la nivel mondial în exportul de vermut.