ro
Societate
17 Noiembrie, 2025 / 22:40
/ Acum 4 ore

CNPF atenționează privind noi tipuri de fraude prin preluarea controlului telefonului de la distanță

Comisia Națională a Pieței Financiare (CNPF) atenționează cetățenii privind noi tipuri de fraude prin preluare controlului de la distanță, utilizând aplicații de mesagerie, transmite MOLDPRES.

Potrivit CNPF, victimele sunt contactate prin aplicații de mesagerie de către persoane care pretind că sunt operatori de telefonie mobilă. Escrocii folosesc diverse scenarii pentru a convinge victima să colaboreze de urgență. Aceștia propun optimizarea sau îmbunătățirea serviciilor (viteza internetului, calitatea semnalului), acordarea de asistență tehnică urgentă, verificări de securitate obligatorii sau evitarea blocării contului/numărului de telefon, instalarea unei aplicații de suport tehnic sau de securitate (care este, de fapt, un instrument de acces de la distanță).

Sub aceste pretexte, victimei i se solicită să întreprindă anumite acțiuni specifice legate de setările telefonului. Odată ce victima urmează instrucțiunile, escrocii reușesc să preia controlul complet și de la distanță asupra dispozitivului mobil. Odată obținut controlul la distanță, infractorii au acces la tot ce se află pe telefon, inclusiv la aplicațiile bancare și parolele salvate, mesajele SMS/e-mail necesare pentru codurile de autentificare (OTP), datele personale și contactele.

Acest lucru le permite escrocilor să efectueze tranzacții neautorizate și să extragă întreaga sumă disponibilă din conturile victimei.

În aceste condiții, CNPF recomandă cetățenilor să nu instaleze aplicațiile solicitate, întrucât nicio instituție (bancă, operator de telefonie, autoritate publică) nu cere să instalați aplicații de control de la distanță pentru a soluționa probleme.

Totodată, cetățenii sunt îndemnați să încheie imediat convorbirile cu persoane care par suspecte. Astfel, dacă cineva vă solicită instalarea unei aplicații, acces la distanță sau schimbarea setărilor, opriți imediat apelul sau conversația.

În același timp, utilizatorii pot verifica în mod independent informațiile comunicate de escroci. Pentru asta, ei trebuie să sune operatorul de telefonie sau banca folosind numărul oficial de pe paginile web ale acestora, nu numărul de la care au fost contactați.

O regulă importantă este ca cetățenii să nu comunice coduri de securitate, parole, coduri PIN sau coduri unice primite prin SMS (OTP) nimănui, indiferent cât de convingător pare pretextul.

Dacă, totuși, ați oferit anumite informații și a fost preluat controlul asupra telefonului, scoateți imediat cartela SIM din telefon, verificați soldurile la bancă și sesizați banca dvs. și Poliția.