ro
Societate
21 Octombrie, 2025 / 17:21
/ Acum 3 ore

Limba română studiată de copiii refugiați din Ucraina. „Este o acțiune esențială pentru integrarea elevilor atât în școală, cât și în societate”

Copiii refugiați din Ucraina pot beneficia de cursuri de studiere a limbii române, pentru a putea comunica mai ușor și a se integra în școală, dar și în comunitate. Cursurile de limbă română sunt una din intervențiile de coeziune socială, desfășurate de Congresul Național al Ucrainenilor din Moldova, ca parte a parteneriatului cu UNICEF „Fiecare copil este protejat în Moldova”, cu suportul financiar al Guvernului Statelor Unite ale Americii, informează MOLDPRES.

Pentru mulți copii refugiați, școala din Moldova a devenit locul unde învață normalitatea. Astăzi, în Republica Moldova trăiesc peste 4 300 de copii refugiați de vârstă școlară, dintre care 2.530 merg la școală, iar alții își continuă studiile online după curricula ucraineană, în laboratoarele EduTech sau acasă. 

Șeful Serviciului politici în domeniul relațiilor interetnice în cadrul Ministerului Educației și Cercetării, Ivan Duminica, a declarat că studierea limbii române de către copiii refugiați este esențială pentru integrarea lor atât la școală, cât și în societate.

„Prin acțiunile pe care le desfășurăm, ne propunem să le facilităm accesul la învățarea limbii române, astfel încât să poată comunica liber cu profesorii și colegii și să beneficieze pe deplin de o educație de calitate”, a menționat.

Cristina Stratulat, ofițer programe de schimbări sociale și comportamentale, UNICEF, a menționat că sprijinirea copiilor refugiați înseamnă mai mult decât asistență, înseamnă să le oferim voce, vizibilitate și șansa de a fi parte din schimbare.

În cadrul parteneriatului, copiii refugiați din Ucraina, dar și copiii din Moldova sunt implicați în activități culturale, sportive și artistice, unde își dezvoltă abilitățile sociale și de comunicare, spiritul de echipă și toleranța, dar și respectul reciproc pentru diversitate. Aceste activități contribuie nu doar la integrarea copiilor refugiați în comunitatea gazdă, ci și la crearea unui mediu incluziv în care toți copiii se simt acceptați și valorizați.

Galina Plăcintă este profesoară de limbă română la Liceul Teoretic „Mihai Grecu” din Chișinău, unde predă limba română pentru mai mulți copii refugiați din Ucraina, atât din clasele primare, cât și din cele gimnaziale.

„Am simțit că pot folosi experiența mea anume aici, unde aceasta este cu adevărat necesară. Pentru copiii care au ajuns într-o țară nouă, limba nu este doar un mijloc de comunicare, ci și o cale de a se simți mai siguri, de a-și face prieteni printre colegi și de a se integra mai ușor în viața școlară și socială”, spune Galina.

Pentru a preda acestor elevi, Galina folosește metode simple și atractive: exerciții de îmbogățire a vocabularului, jocuri interactive care stimulează atenția și scenete prin care exersează comunicarea în situații asemănătoare celor din viața de zi cu zi. În plus, lecțiile îi încurajează pe copii să se sprijine reciproc și să lucreze în echipă.

„Începem cu cele mai simple lucruri – vocabular de bază, dialoguri elementare, teme inspirate din viața cotidiană. Treptat, copiii învață nu doar să înțeleagă, ci și să-și exprime gândurile, să pună întrebări și să comunice între ei”, spune profesoara.

Pentru mulți dintre ei, cea mai mare dificultate nu este limba în sine, ci bariera psihologică de a învăța o limbă nouă când deja se află într-o țară nouă și totul este necunoscut pentru ei.

„Eu învăț limba română deoarece vreau să pot comunica și să înțeleg ce spun oamenii din jurul meu. Îmi doresc să pot merge la magazin și să pot să cer sau să întreb ceva. Cunoașterea limbii române îmi dă mai multă încredere, mă ajută să-mi fac prieteni noi și să mă simt mai bine aici, în Moldova”, mărturisește Daniil Pascenco, elev în clasa a IV-a „B” de la Liceul „Mihai Grecu”.

Daniil este din Odesa, Ucraina, și a venit împreună cu familia sa în Republica Moldova în 2022. El a început să frecventeze acest liceu încă din clasa I, iar lecțiile de limbă română îl ajută în fiecare zi.

Pe lângă cursurile de limbă română organizate de membrii Grupului Interagențial pentru Educația Refugiaților, MEC, în parteneriat cu UNICEF, va introduce clase pregătitoare în școlile cu predare în limba română, pentru a-i ajuta pe elevii refugiați din Ucraina să învețe limba și să se integreze mai ușor.

În acest sens, a fost elaborat un curriculum de studiere a limbii române care va fi pilotat în câteva instituții de învățământ general. Aceste clase pregătitoare au fost concepute să corespundă principiilor predării unei limbi străine și vor utiliza resurse educaționale moderne, adaptate pentru a răspunde nevoilor specifice ale copiilor refugiați, oferindu-le competențe de comunicare, cât și vocabularul necesar pentru înțelegerea materialelor predate în limba română.