ro
Societate
18 Septembrie, 2025 / 12:49
/ Acum 1 oră

INVESTIGAȚIE // Armata digitală a Kremlinului plătește trolli în cripto pentru a manipula alegerile din Republica Moldova

Rețeaua de trolli coordonată de la Moscova, cunoscută sub numele de „InfoLider”, s-a extins în ultimele luni și a intensificat atacurile propagandistice în campania pentru parlamentarele din 28 septembrie, arată o nouă investigație sub acoperire realizată de Ziarul de Gardă, transmite MOLDPRES.

O investigația arată cum sute de persoane au fost recrutate într-o rețea de propagandă digitală coordonată de la Moscova, menită să influențeze opinia publică din Republica Moldova în favoarea forțelor pro-ruse și împotriva actualei guvernări. Rețeaua, denumită „InfoLider”, funcționează după reguli militare și plătește activiștii în ruble, euro sau criptomonede.

„Pentru că în prezent lupta este informațională și metodele vechi nu funcționează, este necesar să trecem la un nou nivel. Iar noul nivel este, oricât de înfricoșător ar suna, sistemul războiului informațional”, se arată în materialul publicat de ZdG.

Jurnalista ZdG, infiltrată în rețea sub numele Ludmila, a documentat cum „activiștii responsabili de comunicare” primeau instrucțiuni clare pentru postări zilnice pe Facebook, TikTok și Telegram, cu scopul de a crea impresia unei mișcări spontane anti-guvernamentale.

„Instrucțiunile erau clare: să evite atacurile directe și să inducă subtil ideea că oamenii «singuri ajung la concluzii». Totul pentru a crea impresia unor conturi reale și independente, dar care, în fapt, funcționau ca o fermă de trolli personalizată”, se arată în investigație.

Pentru munca lor, „infoliderii” erau remunerați cu sume între 600 și 3000 de lei, în funcție de volumul și calitatea materialelor publicate.

„Se plătește direct de la Moscova, nu din partea blocului”, a declarat unul dintre coordonatori, explicând că banii ajungeau fie prin banca rusă Promsviazbank, fie prin criptomonede, precum USDT.

Jurnalista infiltrată a primit două plăți în valoare de circa 130 de dolari.

„Al doilea «salariu» l-am primit în toiul campaniei electorale, cu doar două săptămâni înainte de alegeri și în ziua în care a fost anunțat cine este «noul prieten» al rețelei fondate de Șor și puse în slujba Moscovei”, notează ZdG.

Deși oficial rețeaua se declară neutră față de Blocul „Victorie”, materialul arată că toate atacurile propagandistice au vizat un singur concurent electoral – guvernarea pro-europeană de la Chișinău.

Investigația ridică semne de întrebare asupra amploarei finanțării externe a campaniilor politice din Republica Moldova și a modului în care propaganda digitală orchestrată de la Moscova poate afecta procesul democratic și alegerile parlamentare din 28 septembrie.