Comisia Europeană a înmânat Acordurile de grant Republicii Moldova și României pentru electrificarea liniei de cale ferată Iași-Ungheni
Reprezentanții Comisiei Europene au înmânat Acordurile de grant în valoare de circa 34 de milioane de euro Republicii Moldova și României pentru electrificarea liniei de cale ferată Iași-Ungheni. Documentele au fost oferite în cadrul Comitetului Director de Coordonare privind conectivitatea transfrontalieră Republica Moldova – România – Ucraina – Uniunea Europeană, desfășurat în orașul Ujgorod din Ucraina, transmite MOLDPRES.
Lucrările vor fi realizate în cadrul unui proiect comun al Republicii Moldova și României, selectat recent pentru finanțare de Comisia Europeană prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei (CEF).
Proiectul va reabilita un tronson de 25 km, inclusiv podul peste Prut, urmând să fie electrificat pe ecartament european și să includă și modernizarea infrastructurii existente. Costul total al proiectului este de 68 de milioane de euro, din care jumătate provine din grantul european. Lucrările vor începe în iunie 2026 și se vor finaliza în iunie 2028.
Inițiativa a fost depusă în ianuarie 2025 de Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale și a fost selectată dintr-un total de 258 de aplicații depuse de state membre ale UE și țări partenere. Proiectul se numără printre cele 94 care vor primi finanțare europeană nerambursabilă, în cadrul unui pachet de granturi în valoare totală de peste 2,8 miliarde de euro.
Pe partea Republicii Moldova vor fi efectuate lucrări de modernizare a podului Eiffel peste Prut, de instalare a catenarei de-a lungul liniei pentru electrificare și alte lucrări necesare pentru a aduce infrastructura la parametrii proiectați inițial. Valoarea acestora este de aproximativ 7,2 milioane de euro, finanțarea fiind asigurată în proporții egale: 50% din bugetul de stat și 50% din grantul european.
Datorită acestor investiții, segmentul feroviar între Iași și Ungheni va fi complet reabilitat, prin înlocuirea suprastructurii feroviare (balast, traverse, șine, sisteme de fixare), reabilitarea terasamentelor afectate de eroziune și instalarea infrastructurii pentru electrificare.
Modernizarea va permite creșterea vitezei de circulație până la 140 km/h pentru trenurile de pasageri și 80 km/h pentru trenurile marfă, reducerea semnificativă a timpului de călătorie și a costurilor operaționale și creșterea fiabilității transportului transfrontalier.
Proiectul este parte a rețelei europene TEN-T Core și este integrat în coridorul Marea Baltică – Marea Neagră – Marea Egee.
Totodată, pe partea moldovenească, proiectul este corelat cu inițiativa MIDR de a dezvolta, cu sprijinul JASPERS, un studiu preliminar de prefezabilitate pentru extinderea unei linii de cale ferată cu ecartament european între Ungheni și Chișinău, parte a viitorului coridor feroviar Iași-Chișinău-Odessa.
VIDEO // Progresele Republicii Moldova în procesul de aderare la UE, prezentate marți de Comisia Europeană
Președinta Maia Sandu va vorbi la Bruxelles despre avansarea procesului de aderare a R. Moldova la Uniunea Europeană
Italia va aloca 4 milioane de euro pentru alinierrea la acquis-ul Uniunii Europene în domeniul agriculturii și dezvoltării rurale
Comisara europeană pentru Servicii Financiare și Uniunea Economiilor și Investițiilor, la Chișinău: „Determinarea de astăzi va contura locul R. Moldova în Europa pentru următoarele generații”
Reforma teritorială și autonomia locală, în atenția Consiliului Europei. Recomandările pentru R. Moldova
Biroul Parlamentului UE la Chișinău, inaugurat pe 7 noiembrie. Roberta Metsola va fi prezentă la eveniment
Progrese și noi angajamente în domeniul sanitar și fitosanitar, discutate la reuniunea R. Moldova–UE de profil
Consilierul român Valeriu Leapciu: „Resursele umane - o mare provocare în absorbția fondurilor europene în R. Moldova”
Inspectorii ANTA, instruiți în utilizarea celui mai avansat sistem european de control al tahografelor – TachoScan Control
BNM: Rata anuală a inflației va continua să scadă
CEC a stabilit cuantumul alocațiilor pentru partidele politice în funcție de rezultatele alegerilor
Victor Agrici, propus pentru funcția de Secretar general al Parlamentului
Moldova avansează în proiectele de conectare la rețeaua UE prin parteneriat european pentru transport
Cristina Gherasimov: „Republica Moldova rămâne fermă în fața provocărilor hibride și își continuă parcursul european”
Agricultura, o alegere cu viitor: povestea antreprenoarei care a revenit acasă din străinătate şi a dezvoltat cu ajutorul statului o livadă de cireşi profitabilă
Întrevedere de curtoazie a viceprim-ministrului pentru reintegrare cu ambasadorul Irlandei în Republica Moldova
Ministerul Educației și Cercetării cere anularea „Legii educației” adoptate de Adunarea Populară a Găgăuziei
Roberta Metsola: „Progresele obținute de R. Moldova în procesul de aderare demonstrează o determinare și reziliență extraordinare”
Republica Moldova se pregătește pentru gestionarea fondurilor europene. Scenariile pentru crearea cadrului instituțional, discutate la o ședință consultativă
Colaborare logistică între CFM și Portul Giurgiuleşti: mărfurile vor circula mai rapid și eficient
Gestionarea deșeurilor cu diferențe între urban și rural: un studiu național dezvăluie tendințele ecologice ale moldovenilor
PAS va avea opt deputați noi în Parlament. Mandatele au fost validate de Curtea Constituțională
Laboratoarele naționale de control al alimentelor primesc certificare internațională
BNM menține rata de bază aplicată la principalele operațiuni de politică monetară
Republica Moldova preia președinția Protocolului privind apa și sănătatea al OMS și UNECE