ro
Aderare la UE
06 Noiembrie, 2025 / 20:23
/ Acum 2 ore

Comisia Europeană a înmânat Acordurile de grant Republicii Moldova și României pentru electrificarea liniei de cale ferată Iași-Ungheni

Reprezentanții Comisiei Europene au înmânat Acordurile de grant în valoare de circa 34 de milioane de euro Republicii Moldova și României pentru electrificarea liniei de cale ferată Iași-Ungheni. Documentele au fost oferite în cadrul Comitetului Director de Coordonare privind conectivitatea transfrontalieră Republica Moldova – România – Ucraina – Uniunea Europeană, desfășurat în orașul Ujgorod din Ucraina, transmite MOLDPRES.

Lucrările vor fi realizate în cadrul unui proiect comun al Republicii Moldova și României, selectat recent pentru finanțare de Comisia Europeană prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei (CEF). 

Proiectul va reabilita un tronson de 25 km, inclusiv podul peste Prut, urmând să fie electrificat pe ecartament european și să includă și modernizarea infrastructurii existente. Costul total al proiectului este de 68 de milioane de euro, din care jumătate provine din grantul european. Lucrările vor începe în iunie 2026 și se vor finaliza în iunie 2028.

Inițiativa a fost depusă în ianuarie 2025 de Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale și a fost selectată dintr-un total de 258 de aplicații depuse de state membre ale UE și țări partenere. Proiectul se numără printre cele 94 care vor primi finanțare europeană nerambursabilă, în cadrul unui pachet de granturi în valoare totală de peste 2,8 miliarde de euro.

Pe partea Republicii Moldova vor fi efectuate lucrări de modernizare a podului Eiffel peste Prut, de instalare a catenarei de-a lungul liniei pentru electrificare și alte lucrări necesare pentru a aduce infrastructura la parametrii proiectați inițial. Valoarea acestora este de aproximativ 7,2 milioane de euro, finanțarea fiind asigurată în proporții egale: 50% din bugetul de stat și 50% din grantul european.

Datorită acestor investiții, segmentul feroviar între Iași și Ungheni va fi complet reabilitat, prin înlocuirea suprastructurii feroviare (balast, traverse, șine, sisteme de fixare), reabilitarea terasamentelor afectate de eroziune și instalarea infrastructurii pentru electrificare.

Modernizarea va permite creșterea vitezei de circulație până la 140 km/h pentru trenurile de pasageri și 80 km/h pentru trenurile marfă, reducerea semnificativă a timpului de călătorie și a costurilor operaționale și creșterea fiabilității transportului transfrontalier.

Proiectul este parte a rețelei europene TEN-T Core și este integrat în coridorul Marea Baltică – Marea Neagră – Marea Egee. 

Totodată, pe partea moldovenească, proiectul este corelat cu inițiativa MIDR de a dezvolta, cu sprijinul JASPERS, un studiu preliminar de prefezabilitate pentru extinderea unei linii de cale ferată cu ecartament european între Ungheni și Chișinău, parte a viitorului coridor feroviar Iași-Chișinău-Odessa.