ro ru en

Agenția
Informațională
de Stat

A fost activat un serviciu de asistență gratuită pentru persoanele cu dizabilități

17:45 | 28.04.2020 Categorie: Societate

Chişinău, 28 apr. /MOLDPRES/. Pe durata instituirii stării de urgență, în Republica Moldova activează un Serviciu de asistență telefonică gratuită pentru persoanele cu dizabilități – 0 80 01 08 08. Serviciul funcționează 24/24, 7 zile pe săptămână și a fost creat în scop de prevenire și reducere a situațiilor de încălcare a drepturilor persoanelor cu dizabilități, informează MOLDPRES.

Potrivit unui comunicat de presă al Asociației Keystone Moldova, apelanții Serviciului au posibilitatea de a avea acces gratuit la informație, în conformitate cu prevederile Convenției ONU privind Drepturile Persoanelor cu Dizabilități și actelor legislative și normative naționale. În luna martie 2020, la Serviciul de asistență telefonică pentru persoane cu dizabilități a crescut numărul de apeluri ce țin de pandemia cu Covid-19. Apelanții au manifestat îngrijorare în raport cu acoperirea nevoilor de bază pe durata instituirii stării de urgență, deoarece au fost anunțate un șir de restricții.

Persoanele cu dizabilități solicită informații despre cum și unde pot beneficia de produse alimentare și igienice, în condițiile în care pensia de dizabilitate sau alocațiile de dizabilitate nu le permit să-și acopere strictul necesar legat de hrană și menținerea igienei personale, atât de necesar în condițiile actuale. ”Pandemia lovește mai grav în persoanele cu dizabilități și familiile acestora. Lipsa resurselor financiare pentru satisfacerea nevoilor de bază, amplificarea problemelor de sănătate pe fon de stres, sentimentele de frică, neputință, abandon sunt unele din cele mai des întâlnite probleme cu care se confruntă persoanele cu dizabilități în perioada de pandemie”, se mai menționează în comunicatul de presă al Asociației Keystone Moldova.

Potrivit sursei citate, un număr important de apeluri au fost recepționate și din instituțiile rezidențiale. Analiza apelurilor evidențiază o creștere a situațiilor de conflicte între beneficiari, dar și între beneficiari - angajați. În situație de pandemie și izolare totală, persoanele cu dizabilități devin mai vulnerabile din punct de vedere emoțional, manifestând comportamente agresive, accese de furie, atacuri de panică.

Anual sunt recepționate circa 2157 apeluri de pe întreg teritoriul Republicii Moldova. Din numărul total de apeluri, 62% reprezintă apelurile din instituțiile rezidențiale, 38% - apelurile din comunitate. Prin intermediul Serviciului, au fost identificate, referite și sesizate mai multe cazuri de încălcare a drepturilor persoanelor cu dizabilități către organele responsabile și organizațiile partenere. Persoanele cu dizabilități și familiile acestora au beneficiat de informație și consiliere telefonică pentru revendicarea drepturilor încălcate.

Acest Serviciu a fost lansat și pilotat în ianuarie 2017 de către Asociația Keystone Moldova cu suportul financiar al Uniunii Europene. Începând cu 1 iunie 2019, Asociația Keystone Moldova gestionează Serviciul de asistență telefonică gratuită pentru persoane cu dizabilități în baza contractului de achiziție cu Ministerul Sănătății, Muncii și Protecției Sociale al R. Moldova.

img20003543

Orice material publicat pe pagina web a I.P. „Agenția Informațională de Stat „Moldpres” este proprietatea intelectuală a Agenției, fiind protejată de legislația privind drepturile de autor și drepturile conexe. Preluarea și/sau folosirea acestora se va face doar cu referință obligatorie la sursă și fără denaturarea textului. Vă mulțumim pentru înțelegere!