ro
Cultură
16 Septembrie, 2025 / 14:49
/ Acum 3 ore

Istoria Teatrului Național prezentată prin cartea lui Petru Hadârcă. „Cercetarea mea aduce în lumină etape esențiale ale teatrului românesc”

Doina Pozdirca
Reporter

Istoria Teatrului Național din Chișinău a căpătat o nouă dimensiune prin cercetarea directorului instituției, actorul și regizorul Petru Hadârcă. Cartea sa „Pagini din Istoria Teatrului Național din Chișinău”, publicată de Editura Universității „Lucian Blaga” din Sibiu în 2025, a fost lansată în cadrul Reuniunii Teatrelor Naționale Românești, aducând în atenția publicului și a cercetătorilor pagini din trecutul cultural al orașului, relatează MOLDPRES.

„Această cercetare nu a început pentru a susține un doctorat, ci din pasiune – în timpul liber, la Brașov sau la Craiova, între diverse angajamente. Am adunat peste 10.000 de documente și acte pe care le-am scanat și copiat, pentru a studia istoria Teatrului Național. Printr-o întâmplare fericită la București, cu sprijinul lui Ion Caramitru, am primit recomandări pentru a continua cercetarea la nivel academic, iar acest demers a culminat cu susținerea tezei doctorale în 2020. Cartea publicată recent este rezultatul acestei pasiuni, sprijinită de o echipă de profesori”, a declarat Petru Hadârcă.


În paginile volumului, autorul dezvăluie etapele fundamentale ale edificiului teatrului. Inițial, pe acest teren fusese ridicat un Teatru-Circ din lemn, proiectat de arhitectul Alexandru Bernardazzi între 1870 și 1875, distrus ulterior de un incendiu care a curmat viața primarului de atunci, salvat în încercarea de a proteja spectatorii.

„Ulterior, alte documente arhitecturale, corespondență cu primari și autorități, precum și planuri de construcție din Berlin, Paris și Londra au fost descoperite în arhive, iar, mulțumită soției mele, Mariana, le-am putut studia în Biblioteca Națională”, a adăugat Hadârcă.

Cartea documentează, de asemenea, momentul în care, în 1900, autoritățile locale au aprobat finanțarea pentru construcția Teatrului Național. Inițial, clădirea fusese planificată în altă locație, ulterior s-a decis ridicarea ei pe terenul actual. În decursul timpului, clădirea a găzduit și postul de radio Chișinău, trecând prin momente istorice și conflicte care i-au marcat destinul.

„Cercetarea mea urmărește să aducă în lumină aceste etape esențiale ale teatrului românesc, contribuind la înțelegerea importanței sale culturale și istorice în oraș și în țară”, a adăugat Petru Hadârcă.

Conducătorul științific al lucrării, conf. univ. dr. Constantin Chiriac, a subliniat importanța volumului.

„Suntem în fața unei lucrări de o anvergură cu totul deosebită, care depășește ceea ce înseamnă elaborarea unei teze obișnuite de doctorat. Dl Petru Hadârcă, directorul Teatrului Național „Mihai Eminescu” din Chișinău, precum și directorul Reuniunii Teatrelor Naționale din România și Republica Moldova, a dorit să aducă în fața cercetătorilor și publicului din Republica Moldova, România și din lume această pagină de istorie a Teatrului Național Românesc din Chișinău”.


Cercetarea și cartea realizate de Petru Hadârcă vin să aducă claritate și să refacă firul adevărat al evenimentelor, corectând distorsiunile istorice propagate de-a lungul timpului.

„Această lucrare vine să dezmintă o serie de falsuri cu care am fost alimentați din 1944 până în 1991, și pe care, într-o anumită măsură, le-am continuat după 1991. Noi, cel puțin generația mea, dar și mulți dintre cei prezenți în sală care au ani înaintați, am crescut cu aceste falsuri și le dezmințim treptat, puțin câte puțin. Totuși, trebuie să știți că încă nu am ajuns la final. Autorul a folosit în carte și surse din istoriografia sovietică veche, considerată la vremea ei cea mai bună, pentru a clarifica și contextualiza informațiile”, a declarat în cadrul lansării conf. univ. dr. Silvia Corlăteanu-Granciuc.


Petru Hadârcă este directorul general al Teatrului Național „Mihai Eminescu” din Chișinău din anul 2013. În perioada 2003–2004, a ocupat funcția de director artistic al aceleași instituții. De asemenea, a fost director artistic al Studioului de creație „Apropont” din Chișinău (1997–2001) și al Teatrului muzical „Ginta Latină” (2001–2003).