Scriitoarea Larisa Turea a scos de sub tipar ”Cartea foametei”, ediția a III-a
Chişinău, 3 apr. /MOLDPRES/. Scriitoarea Larisa Turea, eseist, publicist și critic de artă, a scos recent de sub tipar cea de-a treia ediție a volumului ”Cartea foametei”, informează MOLDPRES.
Solicitată de agenție, Larisa Turea a menționat că volumul cuprinde 560 de pagini.
”Este o ediție adăugită. Vrem să arătăm că, deși s-a făcut totul ca populația băștinașă să fie distrusă prin teroare și înfometare, prin marginalizare și umilință, totuși au rămas oameni. Mulți dintre ei și-au păstrat calitățile cele mai puternice. Am un material foarte interesant din satul Avdarma, din regiunea autonomă găgăuză. Ei au un muzeu foarte bogat, unde este și despre foamete și au făcut un memorial. Este unul dintre puținele memoriale care este dedicat celor care au murit prin înfometare. Am făcut un interviu cu Vera Stratulat din Voroteț, Orhei, care a decedat toamna trecută, o fostă învățătoare care a ridicat din mijloacele ei financiare un monument în memoria celor trei copii care au căzut victime atunci, în timpul foametei. Am ales să nu depăn eu istoriile, mi s-a părut mai nimerit monologul, pentru a face auzită vocea singulară, distinctă a fiecăruia. Nu încetez să mă minunez de frumusețea acestui cor de voci, de demnitatea umană amplificată”, a precizat autoarea.
Scriitoarea a afirmat că s-a străduit să adune mai mulți martori și supraviețuitori. ”Cartea conține numeroase materiale de arhivă. Prima ediție a apărut în 1991, fiind semnată împreună cu regretatul meu soț, Valeriu Turea, iar a doua ediție, la București, în 2008. În baza cărții mele au fost montate două spectacole la Teatrul Național Radiofonic din București (”Pâinea cea de-a pururi” și ”Plânsul pământului”, în regia lui Petru Hadârcă), un spectacol – ”Seceta roșie” la Iași. La Radio Moldova a fost montat un spectacol pentru copii – ”Pâinică de la iepurele șchiop”, care a luat premiul pentru cel mai bun spectacol radiofonic”, a mai spus autoarea.
Scriitorul român Ovidiu Pecican constată în postfața cărții că este greu de cuprins în câteva cuvinte atrocitatea zguduitoare a paginilor narative în care supraviețuitorii amintesc împrejurările de după război. ”Dar și mai teribilă este alăturarea lor de documentele cuprinzând formulări stereotipe, diagnoze medicale (distrofie, dizenterie) și, mai ales, tabele cu cifre. Decesele au depășit în total cifra de 250.000 de oameni, multe cadavre au ajuns neidentificate în gropi comune, iar altele au fost devorate de membrii familiei proprii, amenințați cu extincția”, a subliniat Ovidiu Pecican.
Larisa Turea s-a născut la 29 februarie 1952 în satul Călinești, raionul Fălești. În 1974 a absolvit Facultatea de filologie, secția ziaristică a Universității de Stat din Moldova. A activat la cotidianul ”Moldova Socialistă” (1973-1977), la revista ”Moldova” (1977-1990), revistele ”Lanterna magică” și ”Sud Est” (1987-1992). În 1992-1997 a fost viceministru al Culturii și Cultelor, șef-adjunct al Direcției Principale Teatru și Învățământ Artistic. Din 2000 până în prezent este secretar al Teatrului Național ”Mihai Eminescu”.
A editat cărțile ”Portrete în relief” (1987), ”Cartea foametei” (împreună cu Valeriu Turea, 1991), ”În do major/Eugen Doga” (2007), ”Cartea foametei” (2008), ”ABC Doga, un destin în do major” (2018) ș.a. Larisa Turea este deținătoare a premiului Ministerului Educației, Culturii și Cercetării, dar și a altor premii literare.
Programul „Acces la cultură” continuă: spectacole, muzică și ateliere artistice în localități țării
Cultura națională va fi în centrul atenției la Congresul Diasporei
Începe turneul național „Dialoguri muzicale cu MoldoDuo”, parte a Programului „Acces la cultură”
Muzeul Național de Istorie a Moldovei găzduiește expoziția „Împărțirea Europei. Consecințele pactului Ribbentrop-Molotov”
Bani din Loteria Națională pentru filmul moldovenesc
Expoziția „Pasărea Maiastră, Zbor între Lumi”, proiect comun al muzeelor din Chișinău și București
Noua Lege a cinematografiei, publicată în Monitorul Oficial. Explicațiile ministrului Culturii, Sergiu Prodan
Expoziție internațională de pictură la Chișinău. Tabăra „Culorile păcii” a reunit artiști din cinci țări la Biblioteca Națională
Guvernul facilitează accesul la Programul „Voucher cultural”
Moldova sunt EU // Poeta Ana Cotovan: „Am rămas acasă din dragoste de neam, de grai, de tot ce nu încape într-un pașaport”
Procuratura dezminte informațiile pe marginea cererilor de extrădare a lui Vladimir Plahotniuc: „Instituțiile statului au întreprins toate acțiunile în mod corect și legal”
Vicepremierul Vladimir Bolea, la Forumul pentru cooperare transfrontalieră R. Moldova–România: „Interconectarea rămâne prioritatea noastră zero”
Satele din raionul Făleşti devin mai curate și mai verzi prin proiecte de mediu susţinute de stat
CEC a respins înregistrarea candidaților din partea Partidului Politic Uniunea Centristă din Moldova
Publicitatea politică poate fi difuzată până la începerea campaniei electorale, doar de partidele înregistrate la ASP
Ziua Independenței Republicii Moldova, marcată la Expoziția Mondială de la Osaka
Calea Ferată din Moldova dezvoltă cooperarea cu Japonia pentru modernizarea infrastructurii
Peste 40 de cauze inițiate pe marginea protestelor dirijate de gruparea Șor. Ministra Daniella Misail-Nichitin: „Îndemn cetățenii să nu se lase provocați de invitațiile la protestele plătite”
Daniel Vodă, recomandări pentru combaterea dezinformării: „Propaganda nu are frontiere, dar are slăbiciuni. Cel mai puternic antidot este adevărul”
Occidentul pregătește un proiect de garanții de securitate pentru Ucraina
Ministrul rus de externe avertizează că discuțiile despre garanțiile de securitate pentru Ucraina fără Rusia nu duc nicăieri
O hartă interactivă a ariilor protejate a fost elaborată pentru fermieri şi autorităţile publice locale
Studenții moldoveni vor putea beneficia de burse oferite de Guvernul Ungariei
Guvernul a extins lista proiectelor de dezvoltare a infrastructurii în localitățile din Zona de Securitate
A fost aprobat regulamentul care prevede blocarea comunicațiilor neautorizate în perimetrul instituțiilor penitenciare