ro
Economie
04 Iunie, 2025 / 09:32
/ Acum 1 zi

Șantierul de construcție a Liniei Vulcănești-Chișinău se extinde pe o distanță de peste 130 kilometri, cu 180 de piloni asamblați și circa 380 de fundații finalizate

Șantierul de construcție a Liniei Electrice Aeriene „Vulcănești-Chișinău” se extinde pe o distanță de peste 130 de kilometri, cu un număr de 180 de piloni asamblați și circa 380 de fundații finalizate. Informațiile au fost prezentate de ministrul Energiei, Dorin Junghietu, în cadrul emisiunii „La 360 de grade” de la Radio Moldova, transmite MOLDPRES.

Ministrul a afirmat că progresul global de implementare a proiectului este de circa 65 la sută.

„Progresul global de implementare a proiectului este de aproximativ 65 la sută. Referitor la Linie: avem peste 380 de fundații finalizate. Avem aproximativ 180 de piloni deja asamblați. Pe toată lungimea Liniei de 157 de km, deja se lucrează pe o distanță de peste 130 de km”, a spus Dorin Junghietu.

Totodată, la Stația electrică Chișinău au fost finalizate lucrările la fundațiile pentru echipamentele primare și a început etapa de instalare a acestora. În plus, sunt efectuate lucrări la fundațiile pentru autotransformatoare.

Ministrul Energiei a dat asigurări că lucrările de construcție a Liniei electrice Vulcănești-Chișinău vor fi finalizate până la sfârșitul anului curent, menționând că acesta este un termen rezonabil. „Toți contractorii sunt  pozitivi și își mențin obiectivul de a finaliza acest proiect până la sfârșitul anului. Este un termen rezonabil”, a spus Dorin Junghietu.

Șeful de la Energie a subliniat că acesta este un proiect extrem de important pentru Republica Moldova, pentru că ar permite țării noastre să transporte energie electrică fără a trece prin nodul energetic al MGRES.

„Proiectul este de importanță critică pentru noi. Trebuie să eliminăm această situație prin care Linia, în configurația actuală, trece pe la MGRES. Deci Linia trebuie să vină de la Isaccea, Vulcănești, la stația Vulcănești și direct la Chișinău, pentru a elimina această situație delicată, această problemă din configurația actuală”, a spus ministrul.

Dorin Junghietu a afirmat că fiecare proiect implementat de Guvern în domeniul energetic, determină creșterea gradului de siguranță și independență energetică a Republicii Moldova.

„Cu fiecare măsură pe care o implementează Guvernul, cum ar fi Linia Vulcănești-Chișinău, interconectorul Bălți-Suceava, linia Strășeni-Gutinaș, creșterea ponderii energiei regenerabile, implementarea măsurilor de eficiență energetică, noi creștem gradul de siguranță și gradul de independență energetică a Republicii Moldova”, a spus Dorin Junghietu.

Ministrul a afirmat că prin intermediul noilor interconexiuni cu România, Republica Moldova va putea să importe mai multă energie electrică, „fără a fi dependenți de est”. „În plus, un lucru foarte important, noi vom fi capabili și să exportăm excedentul de energie regenerabilă. Diversitatea este cheia securității energetice”, a conchis Dorin Junghietu.

Lucrările de construcție a LEA Vulcănești-Chișinău au început efectiv în aprilie 2024 și sunt parte a Proiectului de Dezvoltare a Sistemului Electroenergetic, finanțat de Grupul Băncii Mondiale. Valoarea acestuia este de 61 mln euro, dintre care circa 27 de mln euro sunt pentru construcția Liniei.

Linia Electrică Aeriană de 400 kV va avea o lungime de 157 de kilometri. Astfel, peste 500 de piloni și 1500 de kilometri de conductoare vor face o legătură strategică dintre sud și centru prin intersectarea a opt raioane și 35 de localități. În funcție de regimul sistemului electroenergetic, linia va putea asigura tranzitul unui flux de până la 630 MVA de putere, ceea ce ar putea satisface necesitatea a 50% din consumul de energie în perioada de consum maxim.

Construcția Liniei electrice Vulcănești-Chișinău este un proiect de importanță strategică pentru securitatea energetică a țării noastre. Noua linie electrică va permite transportul energiei electrice din România sau alte piețe europene spre Chișinău, fără a trece prin Centrala electrică moldovenească, situată în regiunea transnistreană.

Citește și: VIDEO // Linia Vulcănești-Chișinău va avea 503 piloni metalici, cu o greutate cumulată de peste 10.000 de tone – echivalentul Turnului Eiffel