ro
Interviuri
13 Iulie, 2025 / 12:26
/ 12 Noiembrie, 2020

Biden nu va aduce schimbări radicale în politica SUA

Moldpres
Agenția Informațională de Stat

Chişinău, 12 nov. /MOLDPRES/. Fiecare țară, fiecare cetățean își pune anumite speranțe în politica pe care se pregătește s-o promoveze Joe Biden după inaugurarea de pe 20 ianuarie. Însă, o analiză mai profundă, atât a celor realizate de fostul președinte, cât și a particularităților sistemului politic american, nu prea lasă loc de așteptări spectaculoase.

Statele Unite ale Americii și-au construit un sistem de echilibre și contrabalanțe care nu permit unei persoane, fie el și președinte, să schimbe radical politica acestei țări. Extravaganța lui Donald Trump a avut unele efecte secundare asupra cursului politic general. El și-a permis, de exemplu, să retragă SUA din Acordul de la Paris privind protecția climei, să facă același lucru în privința Organizației Mondiale a Sănătății și să impună partenerilor NATO o contribuție mai echitabilă la finanțarea instituției. În rest, putem constata cu maximă celeritate că schimbări radicale a abordărilor strategice americane n-au fost înregistrate.

În raport cu UE, disensiunile au avut preponderent un caracter economic. Trump a promis în campania sa electorală că va proteja marile companii americane de concurența neloială și a făcut-o. Însă, aceasta nu era o noutate pentru politica americană, deoarece și Congresul anterior cerea același lucru, ca răspuns la invadarea pieței americane de produse ieftine chineze sau la măsurile de subvenționare a Companiei Airbus de către țările europene.

Și în cazul sancțiunilor față de construcția gazoductului Nord-Stream nu vom vedea ceva drastic. SUA consideră că dorința nestăvilită a Germaniei de a domina Europa prin dreptul exclusiv la distribuția gazelor rusești, periclitează interesele și securitatea țărilor est-europene. Poate Biden va înăspri și mai mult aceste sancțiuni, urmând logica învinuirilor aduse pe parcursul ultimilor ani că Trump a venit la putere cu ajutorul  lui Putin.

Politica față de China este un element important pentru securitatea internațională și Biden va fi nevoit să relaxeze presiunile politice față de această țară. Concomitent, SUA post-Trump va promova și în continuare o politică dură față de expansiunea economică chineză, care, în viziunea americanilor, afectează interesele lor. Două mari puteri europene, Franța și Germania, au interese economice mari și, nu este exclus, că acest  lucru să contribuie la păstrarea anumitor tensiuni în relațiile americano-europene.

Politica față de Iran nu se poate schimba radical pentru că aceasta ar intra în contradicție flagrantă cu tradiția și valorile politicii americane, care nu tolerează fundamentalismul și autocrația. Poate discursul Casei Albe va fi unul mai domol, poate în rezultatul unor negocieri dificile se va ajunge la unele compromisuri. Însă, în principiu, în politicile acestor țări deocamdată există incompatibilități sistemice, care par a fi greu de depășit.

Și, în final, pe noi ne interesează politica americană față de regiunea noastră. Situația nu e simplă, deoarece pe de o parte, americanii și-au consolidat prezența militară în România, întărind flancul sudic al NATO. Pe de alta, situația din Ucraina rămâne a fi tensionată, iar o abordare mai constructivă din partea Moscovei nu se întrevede. Să nu uităm și de Belarus, Azerbaidjan cu Armenia, conflictul înghețat din Moldova și alte probleme care pot periclita serios stabilitatea în regiune și în lume. Biden cunoaște regiunea, a vizitat în trecut aceste țări, inclusiv Moldova, și în agenda Casei Albe vor figura cu siguranță și problemele din această  zonă uitată de Trump.

În ansamblu, atât presa internațională, cât și analiștii politici, prevăd o trecere foarte lentă la o manieră mai echilibrată și mai pragmatică a SUA în raporturile internaționale. Însă, paradigma politicii externe americane nu poate fi serios afectată de subiectivismul unor partide și, cu atât mai mult, de schimbul liderului de la Casa Albă.

foto: nytimes.com 

Ultimele Știri
/ 03 Decembrie, 2024

Maria Prisacari, director ADR Nord: „Cu suportul UE, Regiunea Nord și întreaga țară se va transforma și mai mult în următorii ani”

/ 28 Noiembrie, 2024

INTERVIU // Cristian-Leon Țurcanu, ambasadorul României în Republica Moldova: „Ne dorim ca cetățenii de pe acest mal al Prutului să aibă un viitor prosper în Uniunea Europeană”

/ 09 Octombrie, 2024

Justina Grigaraviciene, consilier european de nivel înalt pentru mediu: R. Moldova în Pactul Verde European prevede depășirea provocărilor, valorificarea oportunităților și capacitarea actorilor locali

/ 08 Octombrie, 2024

Ion Ștefanovici, președintele Centrului de Analiză și Planificare a Dezvoltării Regionale din România: “R. Moldova şi Ucraina vor putea să funcţioneze aşa cum o face toată Europa – pe regiuni”

/ 02 Octombrie, 2024

Experiența României în procesul de aderare la UE. Monica Dinu, consultant pentru fonduri europene: „Primarii să-şi dea mâna și să realizeze proiecte comune”

/ 30 Septembrie, 2024

Ambasadorul Chinei în Republica Moldova, Yan Wenbin: „Invităm producătorii moldoveni să îmbogățească tipurile de produse agricole exportate în China”

/ 25 Septembrie, 2024

Ambasadorul României în Ucraina, Victor Micula, despre aderarea R. Moldova la UE: „Avem de ales între un proiect frumos care pune pe primul loc bunăstarea cetăţeanului şi un imperiu colonizator”

/ 31 August, 2024

Directoarea Institutului de Filologie Română, Nina Corcinschi: „A ne vorbi corect limba nu este doar o necesitate firească, ci și o datorie de onoare”

/ 27 August, 2024

INTERVIU // Ion Hadârcă, unul dintre liderii Mișcării de Eliberare Națională, profeții despre trecut, de Ziua Independenței: „Noi am făcut primul pas, iar aceste procese prin care am trecut în acești peste 30 de ani curg, în sfârșit, într-o albie fir