ro

 

Societate
19 Decembrie, 2025 / 16:53
/ Acum 3 ore

Direcția în care va evolua educația timpurie, definită în noul Cadru de referință, aprobat de MEC

Ministerul Educației și Cercetării (MEC) a aprobat Cadrul de Referință al Educației Timpurii (CRET). Acesta reprezintă documentul care trasează direcția în care va evolua educația timpurie în Republica Moldova. CRET 2025 consolidează un curriculum de nouă generație, centrat pe competențe, informează MOLDPRES.

Potrivit MEC, documentul este axat pe integrarea noilor educații, cum ar fi: educație pentru sănătate și starea de bine, educația pentru dezvoltare durabilă, educația pentru valori, ș.a. Sunt clar definite rezultatele așteptate la finalul învățământului preșcolar, pentru ca trecerea copilului către școală să fie una firească, sigură și bine susținută.

„CRET 2025 propune o viziune modernă, reunită sub conceptul „Educația timpurie 360°”, unde învățarea pornește de la joc, curiozitate și explorare, se construiește prin relații autentice și experiențe directe și încurajează conexiuni între diferite domenii, astfel încât fiecare copil să-și poată valorifica potențialul”, a afirmat Marcelina Baleca, șefă de direcție la Ministerul Educației și Cercetării.

Documentul se bazează pe cele mai recente cercetări din psihologia dezvoltării, neuroștiințe și educație. Este luată în calcul și interacțiunea copilului cu tehnologiile digitale, cu un mesaj clar: tehnologia este folosită responsabil, doar atunci când aduce valoare educațională, fără a înlocui jocul, interacțiunea directă și experiențele multisenzoriale, esențiale la vârste mici.

În același timp, părinții devin parteneri activi în educație, prin contracte educaționale, cluburi ale părinților, ateliere comune părinți–copii și implicare directă în viața instituțiilor.

Totodată, CRET 2025 pune accent pe dezvoltarea profesională a educatorilor. Sunt promovate studiile de masterat în educația timpurie, formarea continuă prin micro-credite și platformele digitale pentru schimb de bune practici.

Noul Cadru este conceput în acord cu recomandările internaționale ale UNESCO și OECD și cu obiectivele Agendei ONU 2030 pentru Dezvoltare Durabilă, dar, mai ales, cu realitățile și nevoile copiilor. Acesta va sta la baza actualizării curriculumului, standardelor, ghidurilor metodologice și programelor de formare, contribuind la o transformare durabilă și coerentă a educației timpurii în Republica Moldova.


 
Ultimele Știri