ro
Societate
01 Octombrie, 2025 / 21:18
/ Acum 4 ore

Echipamente asistive pentru copii cu cerințe educaționale speciale din 95 de școli. Investiția depășește 17 milioane de lei

Copii cu cerințe educaționale speciale din 95 de școli din Republica Moldova vor beneficia de echipamente asistive în valoare totală de peste 17 milioane lei. Acestea sunt oferite de UNICEF grație suportului Uniunii Europene, Parteneriatului Global pentru Educație, Guvernului Japoniei și Guvernului Statelor Unite ale Americii, informează MOLDPRES.

Printre echipamentele oferite se numără mașini de scris și plăci Braille, videolupe și instrumente optice, software de citire a ecranului, aplicații de comunicare augmentativă și tastaturi adaptate. Valoarea medie a dotărilor pentru fiecare școală este de circa 160.000 lei.

Ministrul Educației și Cercetării, Dan Perciun, a declarat că echipamentele asistive vor oferi copiilor cu cerințe educaționale speciale acces la o educație echitabilă și de calitate, pentru că fiecare copil contează. „O școală bună este una incluzivă, unde fiecare copil are șansa să învețe și să-și valorifice potențialul”, a spus ministrul.

În raioanele Cahul și Ungheni, sprijinul a venit prin programul EU4Moldova: Regiuni-cheie, implementat de UNICEF și PNUD. Un total de aproximativ 500 de seturi de echipamente, în valoare de circa peste 2,32 milioane lei a fost distribuit către 20 de instituții de învățământ din aceste două raioane.

Ambasadoarea Uniunii Europene în Republica Moldova, Iwona Piórko, a afirmat că procesul de învățare va deveni mai accesibil și mai echitabil grație noilor echipamente asistive oferite.

„Educația incluzivă este fundamentul unei societăți echitabile și puternice, iar sprijinul de astăzi înseamnă șanse reale pentru ziua de mâine. Aceste investiții le permit copiilor să își atingă potențialul și să își construiască un viitor mai bun, în mediul plin de grijă și afecțiune al familiilor și comunităților lor”, a subliniat Iwona Piórko.

Maha Damaj, Reprezentanta de Țară UNICEF în Republica Moldova, a menționat că prin dotarea copiilor cu necesități speciale cu instrumentele necesare, punem bazele unei lumi mai incluzive, inovatoare și echitabile.

Datele MEC relevă că în octombrie 2023, potrivit datelor MEC, în învățământul general erau înregistrați 10.362 de copii cu cerințe educaționale speciale, dintre care 4.219 cu dizabilități. Ei reprezintă circa 3% din totalul elevilor înscriși la această treaptă de învățământ.

În perioada 2024-2025, UNICEF, cu sprijinul financiar al Parteneriatului Global pentru Educație, a livrat aproximativ 40 de tipuri de echipamente asistive pentru copiii cu cerințe educaționale speciale în valoare de aproximativ 9 milioane lei.

Strategia „Educația 2030” și Programul pentru dezvoltarea educației incluzive 2024–2027 prevede ca, până în 2027, 80% dintre școlile din Republica Moldova să fie dotate cu echipamente de sprijin.