ro
Societate
14 Noiembrie, 2025 / 21:53
/ Acum 1 oră

Moldova, în creștere pe toate segmentele turistice: 480,7 mii de vizitatori în primele nouă luni ale anului 2025

Agențiile de turism și tur-operatoarele din Republica Moldova au deservit, în perioada ianuarie–septembrie 2025, un total de 480,7 mii de vizitatori, în creștere cu 6,5% față de aceeași perioadă din 2024. Datele arată evoluții pozitive în toate cele trei forme de turism: receptor, emițător și intern, transmite MOLDPRES cu referire la Biroul Național de Statistică (BNS).

Numărul vizitatorilor străini care au ajuns în Republica Moldova prin intermediul agențiilor de turism a totalizat 65,8 mii persoane, marcând o creștere semnificativă de 28,8%.

„Majoritatea (95,2%) au fost excursioniști, care au venit pentru odihnă, recreere și agrement.Cei mai mulți vizitatori au provenit din România – 67,9% şi Italia – 17,5%. A crescut atât numărul de turiști-zile (de 1,4 ori), cât și durata medie a sejurului, de la 3,9 la 4,6 zile”, explică BNS.

În primele nouă luni ale anului, 336,5 mii de moldoveni au călătorit peste hotare prin intermediul agențiilor de turism, cu 0,3% mai mult decât în 2024.

„Peste 99% au plecat în vacanțe de odihnă și agrement. Destinațiile preferate rămân Turcia – 46,1%, Bulgaria – 21,7%, Egipt – 11,0%, România – 7,5%, Grecia – 5,4%. Totodată, numărul turiștilor-zile a scăzut cu 5,7%, iar durata medie a sejurului s-a redus la 6,1 zile, față de 6,4 zile în anul precedent”, indică sursa citată.

Turismul intern a înregistrat una dintre cele mai mari creșteri: 78,4 mii de vizitatori, adică +21,2% comparativ cu 2024. Majoritatea participanților (74,1%) au fost excursioniști.Cele mai multe deplasări au fost organizate de agențiile din Chișinău – 40,6%, Regiunea Centru – 41,2%, Regiunea Sud – 17,4%.

„În ianuarie–septembrie 2025, încasările totale din activitatea turistică au atins 4,2 miliarde lei, cu 10,3% mai mult față de aceeași perioadă a anului trecut. Structura încasărilor arată astfel: turism receptor – 64,4 milioane lei (+33,3%), turism emițător – 4,0 miliarde lei (+10,0%), turism intern – 167,1 milioane lei (+9,6%)”, rezumă Biroul Național de Statistică.

Politicile Republicii Moldova în domeniul turismului sunt orientate spre modernizarea sectorului, creșterea competitivității destinației naționale și valorificarea durabilă a patrimoniului natural și cultural. Acestea sunt formulate în baza Strategiei de Dezvoltare a Turismului, documentelor programatice guvernamentale și inițiativelor de armonizare cu standardele europene.

Guvernul promovează investițiile în modernizarea infrastructurii de acces (drumuri, semnalizare, puncte de informare turistică); îmbunătățirea utilităților publice în zonele turistice; amenajarea traseelor turistice tematice – vinicole, culturale, ecoturistice. Politicile naționale urmăresc alinierea la standardele europene și internaționale prin clasificarea structurilor de primire turistică; instruirea și certificarea ghizilor și operatorilor turistici; crearea cadrului de reglementare pentru servicii sigure și de calitate. Instituțiile statului colaborează cu sectorul privat pentru a dezvolta programe de formare profesională și ghiduri de bune practici.

La fel, Guvernul oferă granturi și programe de finanțare pentru dezvoltarea afacerilor turistice; facilități pentru investițiile în infrastructură; programe pentru digitalizarea și internaționalizarea IMM-urilor din turism. Proiectele internaționale  sprijinite de UE, Suedia, Elveția, PNUD, BERD contribuie substanțial la implementarea acestor politici.