ro
Societate
17 August, 2025 / 09:09
/ Acum 2 zile

Poliția semnalează un nou tip de fraudă telefonică ce vizeză aplicațiile bancare

Centrul pentru combaterea crimelor cibernetice al INI semnalează apariția unei noi metode de înșelăciune, prin care infractorii obțin acces de la distanță la telefoanele mobile și la aplicațiile bancare instalate pe acestea, comunică MOLDPRES.

Victimele sunt contactate telefonic de persoane care se prezintă drept „angajați ai companiilor de telecomunicații” și, sub pretextul acordării de asistență tehnică, le cer să instaleze o versiune „actualizată” a aplicației operatorului, primită prin link-ul transmis prin  SMS, e-mail sau aplicații de mesagerie.

Odată accesat linkul, pe dispozitivul mobil se instalează o aplicație suplimentară, aparent legitimă, dar care conține funcții ascunse de control la distanță.

Pe ecran apare mesajul „Actualizare în curs” sau dispozitivul se blochează complet. Infractorii obțin acces la aplicația de mobile banking a victimei, dezactivează notificările privind tranzacțiile și efectuează transferuri repetate de bani către mai multe conturi și carduri bancare, pentru a ascunde traseul sumelor și a îngreuna recuperarea acestora.

Operațiunile se fac rapid, de obicei în afara orelor de lucru ale băncilor, pentru a întârzia reacția instituțiilor.

În cele mai multe cazuri, victimele pierd sume considerabile în doar câteva minute, fără a observa tranzacțiile în timp real, din cauza blocării notificărilor.

„Niciun operator de telefonie mobilă, bancă sau instituție oficială a statului, nu solicită reinstalarea aplicațiilor prin apel telefonic și nu transmite linkuri neautentificate pentru actualizări. Orice solicitare de acest tip trebuie tratată cu suspiciune și verificată prin canalele oficiale ale instituțiilor”, notează Centrul pentru combaterea crimelor cibernetice al INI.

În acest context, poliția recomandă cetățenilor să verifice identitatea apelantului, contactând direct compania de telecomunicații prin numerele afișate pe site-ul oficial; să nu instaleze aplicații la cererea unor persoane necunoscute; să nu acceseze linkuri primite prin canale nesigure sau neverificate și să activeze autentificarea în doi pași pentru aplicațiile bancare.

În cazul în care totuși au instalat o astfel de aplicație sau au furnizat date, cetățenii trebuie să contacteze imediat Poliția, operatorul de telefonie mobilă și banca la care au conturi.