ro ru en

Agenția
Informațională
de Stat

Controlul comun în punctele de trecere a frontierei moldo-ucrainene va începe în urma ratificării Acordului bilateral

09:20 | 08.11.2017 Categorie: Politică

Chişinău, 8 nov. /MOLDPRES/. Controlul comun în punctele de trecere a frontierei moldo-ucrainene va începe în urma ratificării de către cele două state a Acordului bilateral semnat în luna octombrie curent. Anunțul a fost făcut pentru agenție de către specialistul principal al Direcției control al trecerii frontierei din cadrul Poliției de Frontieră, Victor Apostu, transmite MOLDPRES.

Potrivit sursei citate, după ratificarea Acordului, autoritățile moldo-ucrainene vor stabili ordinea punctelor de frontieră în care va fi inițiat controlul comun. „Controlul comun nu va începe concomitent la toate punctele, dar va fi inițiat în baza unor criterii precum: fluxul de pasageri, infrastructura și existența personalului instruit. Nu credem că această perioadă va dura foarte mult. Totodată, în acest timp, urmează a fi semnate mai multe protocoale adiționale”, a spus Apostu.

Specialistul principal al Direcției control al trecerii frontierei a menționat că Acordul semnat prevede controlul comun la frontiera de stat al persoanelor, mijloacelor de transport, mărfurilor și obiectelor. „Controlul în comun va putea fi aplicat la toate punctele de trecere a frontierei de stat moldo-ucrainene, atât în cazul transportului auto, cât și a celui feroviar. Acest fapt va eficientiza interacțiunea instituțiilor cu funcții de control la frontiera din cele două state şi va facilita circulația persoanelor și traficul de mărfuri”, a afirmat Victor Apostu.

Controlul comun va fi aplicat inclusiv pe segmentul transnistrean, pe care, la 17 iulie curent, a fost instituit punctul comun de trecere la frontiera moldo-ucraineană „Cuciurgan-Pervomaisc”. „În prezent, acesta funcționează în regim normal. Actualmente, are loc, la solicitare, înregistrarea cetățenilor străini, informarea persoanelor despre regulile de trecere și eliberarea vizelor în situații de excepție. Începând cu 17 ianuarie 2018, se va decide de comun posibilitatea de trecere la cea de-a doua fază, ceea ce presupune că se va desfășura înregistrarea persoanelor și a mijloacelor de transport în regim normal”, a precizat sursa citată.

Guvernul a aprobat săptămâna trecută Acordul privind controlul comun în punctele de trecere a frontierei de stat moldo-ucrainene. Documentul stabilește noi forme de interacțiune între instituțiile de control la frontieră în vederea simplificării formalităților și procedurilor birocratice, asigurând, totodată, securitatea și respectarea suveranităţii, integrităţii teritoriale și inviolabilitatea frontierelor de stat. De asemenea, datorită dinamizării cooperării transfrontaliere, se va asigura combaterea eficientă a migrației ilegale și a activităților ilegale la frontiera de stat comună.

Acordul privind controlul în comun la frontiera moldo-ucraineană a fost semnat în cadrul vizitei oficiale din 6 octombrie curent a Premierului Ucrainei, Volodimir Groisman, în Republica Moldova. Documentul a fost încheiat între Republica Moldova și Ucraina pentru o perioadă de cinci ani și este în conformitate cu angajamentele asumate de cele două state prin Acordurile de Asociere cu Uniunea Europeană.

În prezent, activează cinci puncte comune de trecere la frontiera moldo-ucraineană. Totodată, R. Moldova și Ucraina au la frontieră 67 de puncte de trecere, dintre care 25 sunt pe segmentul transnistrean.

Autoritățile moldovenești au remis recent un acord privind inițierea controlului comun la punctele de la frontiera moldo-română, iar în prezent sunt în așteptarea unui răspuns.

(Reporter A. Ciobanu, editor A. Răileanu)

img17008769

Orice material publicat pe pagina web a I.P. „Agenția Informațională de Stat „Moldpres” este proprietatea intelectuală a Agenției, fiind protejată de legislația privind drepturile de autor și drepturile conexe. Preluarea și/sau folosirea acestora se va face doar cu referință obligatorie la sursă și fără denaturarea textului. Vă mulțumim pentru înțelegere!