ro ru en

Agenția
Informațională
de Stat

Virtualul a fost transformat în realitate pe şantierul metaversului, la salonul de tehnologie de la Las Vegas

13:59 | 08.01.2022 Categorie: Externe

Las Vegas, 8 ian. /MOLDPRES/. La salonul anual de tehnologie Consumer Electronics Show (CES) din Las Vegas, numeroase start-up-uri şi-au prezentat săptămâna aceasta inovaţiile menite să construiască ''metaversul'', un univers paralel în care realitatea umană, cea augmentată şi cea virtuală ar trebui să fuzioneze, relatează MOLDPRES cu referire la AFP și Agerpres.

''Ce este metaversul fără senzaţii? Doar avataruri'', a declarat José Fuertes, a cărui vestă haptică, dotată cu senzori, permite utilizatorului să simtă atât îmbrăţişări, cât şi pumni în realitate virtuală.

Vesta mulată include benzi care se lipesc de piele, cu senzori conectaţi la o aplicaţie mobilă. Înainte de a-şi pune o cască de realitate virtuală (VR), utilizatorul poate alege intensitatea fiecărei senzaţii, de la cea de muşcătură de insecte până la cea de rană deschisă în urma unei împuşcături.

''Misiunea noastră este de a transforma virtualul în realitate cu o a doua piele; de a adăuga simţul tactil în metavers sau jocuri video'', a explicat Fuertes, fondatorul companiei spaniole Owo.

Îmbrăcămintea, care va fi comercializată cu mai puţin de 400 de euro la sfârşitul anului, evocă romanul ''Ready Player One'', în care oamenii trăiesc, se joacă şi studiază într-o lume distopică, virtuală, unde trăiesc vieţi paralele cu ajutorul dispozitivelor haptice.

Acest orizont ştiinţifico-fantastic pare îndepărtat, când lăţimea de bandă este încă de multe ori prea mică în numeroase regiuni ale lumii, inclusiv în California, chiar dacă doar pentru apeluri video.

Facebook, însă, redenumit recent Meta, a dat un impuls fără precedent vastului proiect metavers când fondatorul său, Mark Zuckerberg, a decretat, anul trecut, că acesta este viitorul internetului şi a anunţat investiţii colosale în acest domeniu.

Inevitabil?

Numeroase cărămizi sunt necesare pentru a-l face să apară la scară largă, dincolo de variantele existente în jocurile video, precum Roblox sau Fortnite.

Ochelarii de realitate virtuală vor trebui să devină confortabili şi accesibili, iar situaţiile de utilizare imersivă vor trebui să se multiplice.

Se pune şi problema interoperabilităţii, pentru a putea trece dintr-o lume virtuală în alta, ceea ce nu este încă posibil.

''Sunt unul dintre cei mai mari fani ai realităţii augmentate şi celei virtuale, dar nu cred că suntem nici măcar pe aproape de ceva interesant în metavers pentru încă 5-10 ani'', a declarat Paddy Cosgrave, directorul Web Summit, un salon european de tehnologie.

Edo Segal, fondatorul şi directorul TouchCast, specializată în evenimente VR, a estim

at că ''nimic nu poate opri'' metaversul. Miercuri, el a lansat o platformă colaborativă în realitatea virtuală destinată companiilor, care au posibilitatea să-şi creeze acolo adresa sub forma ''.metaverse'', precum ''.com'' pe web, cu diferenţa că domeniile lor vor fi înregistrate pe blockchain, nu pe servere.

''În 1999, era greu de crezut că vom cumpăra lucruri online'', a subliniat Segal, adăugând că ''în prezent, asistăm la migrarea de la web 2.0 la web 3.0, internetul descentralizat''.

''Ca un cyborg''

Pandemia a popularizat deja VR. În al patrulea trimestru din 2020, un milion de exemplare ale căştilor Oculus Quest 2 (Meta) au fost vândute în întreaga lume, potrivit Statista.

Ca urmare a restricţiilor sanitare, Takuma Iwasa îşi petrece weekendurile pe VRChat, o platformă în care avatarurile pot crea lumi 3D în care pot discuta şi organiza petreceri.

La sfârşitul anului 2020, tânărul antreprenor japonez a decis să proiecteze echipamente adaptate: senzori ataşaţi de corp şi picioare pentru ca mişcările avatarului să fie redate într-o formă mai fidelă, un accesoriu care dă senzaţia de temperatură şi un microfon ce izolează de lumea reală. În plus, start-up-ul său Shiftall (Panasonic) lansează în primăvară ochelari VR mai uşori, mai sofisticaţi - şi mai scumpi - comparativ cu modelele actuale.

''În Ready Player One au combinezoane cu toate sistemele încorporate. Deocamdată ele trebuie purtate separat, ca un cyborg'', a spus el râzând, demonstrând mişcări de dans reproduse pe ecran de avatarul său, un personaj manga feminin.

Start-up-ul israelian Wearable Devices lucrează la o brăţară care detectează semnalele electrice trimise de creier către mână - utilizatorul poate controla obiectele conectate cu ajutorul degetelor, o funcţie ce s-ar putea dovedi utilă în viitor în special pentru cei care utilizează ochelari de realitate augmentată şi care pot selecta astfel opţiunile de pe afişaj.

''Vom testa o mulţime de lucruri cu totul nebuneşti, cam ca primele avioane şi maşini'', a spus Marc Carrel-Billiard, responsabil de inovaţie la Accenture.

Dar, pe măsură ce metaversul câştigă teren, la fel vor fi de găsit şi ciudăţenii din societate, de la hărţuire la dezinformare, a notat el. ''Utilizatorii vor trebui educaţi cu privire la riscuri, de exemplu în ceea ce priveşte faptul că este proiectată o 'realitate falsă' pe ochelari'', a subliniat Carrel-Billiard.

Cel mai mare salon de tehnologie din lume - Consumer Electronics Show (CES) - şi-a deschis miercuri porţile în Las Vegas în format mixt, online şi cu participare fizică, fiind al doilea an consecutiv când acest eveniment suferă impactul pandemiei de COVID-19.

Foto: Reuters

img22000109

Orice material publicat pe pagina web a I.P. „Agenția Informațională de Stat „Moldpres” este proprietatea intelectuală a Agenției, fiind protejată de legislația privind drepturile de autor și drepturile conexe. Preluarea și/sau folosirea acestora se va face doar cu referință obligatorie la sursă și fără denaturarea textului. Vă mulțumim pentru înțelegere!