ro ru en

Agenția
Informațională
de Stat

Comunicat de presă al Centrului Naţional Anticorupţie

11:39 | 08.12.2023 Categorie: Comunicate

Reprezentanții mai multor entități publice, care dispun de linii specializate anticorupție, s-au convocat astăzi într-o ședință de bilanț la CNA

Chişinău, 8 dec. /MOLDPRES/. Mai mulți reprezentanți ai instituțiilor publice, care dispun de telefoane de încredere pentru denunțarea actelor de corupție, s-au convocat astăzi într-o ședință la Centrul Național Anticorupție. Evenimentul a avut loc în contextul săptămânii anticorupție și are ca scop efectuarea bilanțului apelurilor telefonice recepționate de la cetățeni.

În raportul său, CNA a menționat recepționarea, în 11 luni ale anului curent, a 2110 apeluri la Linia Națională Anticorupție 0 800 55555. În baza acestor informații au fost depuse rapoarte la subdiviziunea operativă a CNA, iar unele denunțuri au rezultat cu rețineri în flagrant. Raportorii au vorbit și despre numărul mare de apeluri care nu ține de competența CNA, dar care sunt redirecționate către alte autorități, în atribuțiile cărora intră soluționarea problemelor raportate de cetățeni.

”Din totalul apelurilor recepționate la Linia Națională Anticorupție (LNA), în doar 5 la sută din ele s-au prezentat informații despre comiterea infracțiunilor.  În celelalte cazuri, cetățenii s-au referit la alte probleme, în special de ordin social, soluționarea cărora este în sarcina altor instituții. De asemenea, au fost înaintate plângeri care țin de relațiile de muncă, civile, protecția familiei, construcții neautorizate”, se arată în raportul CNA.  

Raportorii mai menționează problema necunoaşterii de către cetățeni a drepturilor lor de bază în relațiile cu funcționarii publici, ceea ce conduce la lezarea drepturilor legitime ale acestora. În același timp, oamenii sunt dispuși să apeleze la ajutorul instituțiilor statului pentru a cere protecție, dar ezită să se implice direct.

Potrivit concluziilor făcute de operatorii LNA, uneori din motiv de frică pentru o eventuală răfuială din partea unor agenți publici, cetățenii refuză să participe personal în acțiunile de documentare a actelor de corupție şi să depună declarații asupra funcționarilor corupți. ”În toate cazurile, cetățenii care au apelat la Linia națională anticorupție sau au adresat petiții şi plângeri au fost consultați de către ofițerii CNA referitor la procedurile stabilite de examinare a petițiilor şi plângerilor formulate”, se precizează în raport.

Amintim că, pe 25 octombrie 2013, Parlamentul a adoptat Legea cu privire la aprobarea Regulamentului de funcţionare a liniilor telefonice anticorupţie, prin care a desemnat Centrul Național Anticorupție drept autoritate care monitorizează funcționalitatea întregului sistem al liniilor anticorupție. Prin urmare, instituțiile vizate sunt obligate să prezinte la CNA informațiile despre activitatea telefoanelor de încredere.  

Orice material publicat pe pagina web a I.P. „Agenția Informațională de Stat „Moldpres” este proprietatea intelectuală a Agenției, fiind protejată de legislația privind drepturile de autor și drepturile conexe. Preluarea și/sau folosirea acestora se va face doar cu referință obligatorie la sursă și fără denaturarea textului. Vă mulțumim pentru înțelegere!