ro
Societate
24 Iunie, 2025 / 20:11
/ Acum 6 ore

Rezultatele examenelor de gimnaziu 2025: integritate consolidată, dar și provocări persistente la matematică și limba română

Ministerul Educației și Cercetării (MEC), în colaborare cu Agenția Națională pentru Curriculum și Evaluare, a prezentat astăzi rezultatele preliminare ale primei sesiuni a examenelor naționale de absolvire a gimnaziului. Evenimentul a evidențiat atât progresele în asigurarea integrității procesului de evaluare, cât și dificultățile pe care elevii continuă să le întâmpine la anumite discipline-cheie, transmite MOLDPRES.

Potrivit MEC, sesiunea din acest an a fost marcată de măsuri riguroase pentru asigurarea corectitudinii examenelor. Aproximativ 1.000 de observatori au fost prezenți în peste 95% dintre instituțiile de învățământ, iar evaluarea lucrărilor a fost centralizată în Chișinău. Aceste măsuri au fost parte a campaniei naționale „Fii onest”, menită să reducă riscul fraudelor și să reflecte mai fidel nivelul real de pregătire al elevilor.

Totodată, ministerul a desfășurat un amplu program remedial, adresat elevilor identificați cu dificultăți în urma testărilor preliminare. Aproximativ 6.000 de elevi au beneficiat de 40 de ore suplimentare de pregătire, susținute de circa 500 de profesori. Focusul principal al acestui program a fost matematica – una dintre disciplinele considerate în continuare provocatoare.

„Rezultatele din prima sesiune sunt, în mare parte, peste așteptările noastre. Efortul combinat al elevilor, profesorilor și părinților, dublat de intervențiile remediale, a condus la îmbunătățiri vizibile. Accentul pe corectitudine a stimulat o mobilizare autentică în rândul elevilor”, a declarat Dan Perciun, ministrul Educației și Cercetării.

Potrivit oficialului, analiza preliminară a datelor arată o aliniere mai clară la standardele internaționale, cum ar fi evaluările PISA. Cu toate acestea, matematica rămâne o zonă dificilă, în ciuda unor rezultate mai bune decât cele anticipate.

„Un semnal de alarmă îl constituie rezultatele la Limba și literatura română pentru alolingvi, unde s-a înregistrat o scădere semnificativă a ratei de promovare. În anumite raioane, aproape 45% dintre candidați nu au reușit să obțină nota minimă de trecere. Este nevoie de o revizuire serioasă a modului în care predăm limba română în școlile pentru alolingvi. Discutăm despre o problemă structurală care cere soluții sistemice – de la curriculum până la pregătirea profesorilor”, a subliniat Perciun.

Deși au existat unele incidente izolate de nerespectare a regulilor, autoritățile consideră că măsurile de integritate au avut un impact clar, oferind un cadru mai echitabil pentru toți elevii.

Ministerul Educației și Cercetării a precizat că datele prezentate sunt preliminare și se referă doar la prima sesiune a examenelor. O evaluare completă, inclusiv a eficienței programului remedial, va fi publicată după finalizarea tuturor etapelor de examinare.