ro
Cultură
13 Septembrie, 2025 / 16:15
/ Acum 2 ore

VIDEO // Premiera spectacolului „Patimile după Iov”: „O privire curajoasă asupra istoriei noastre”

Doina Pozdirca
Reporter

Sala Teatrului Național „Mihai Eminescu” din Chișinău a fost arhiplină la premiera spectacolului „Patimile după Iov”, montat de regizoarea Luminița Țâcu după romanul lui Val Butnaru. Potrivit criticilor, publicul a urmărit timp de trei ore o producție intensă, emoționantă, care îmbină istoria basarabeană cu dimensiunea biblică și existențială a personajului Iov, relatează MOLDPRES.

„Patimile după Iov” este o saga istorică a unei familii de basarabeni, pe fundalul istoriei Basarabiei. Un roman în care, Val Butnaru îmbină, realitatea istorică și ficțiunea.  Subiectul se axează pe două dintre cele mai frământate secole prin care a trecut Basarabia –  de la anexarea acestui teritoriu de către ruși până în contemporaneitate (războiul de pe Nistru. Sunt prezentate câteva generații ale acestei dinastii: de la stră-străbunicul Ioan Iov, “care a votat Unirea Principatelor in 1859”, până la ultimul vlăstar, Mitru, ziarist ce transmite știri pentru Europa Liberă, în toiul luptelor cu separatiștii transnistreni.

„Un asemenea eveniment nu poate decât să provoace sentimente de bucurie. Este pentru prima dată când un text de-al meu este pus pe scena Naționalului și recunosc că mi-am dorit mult această colaborare”, a declarat Val Butnaru pentru MOLDPRES.


Criticul de teatru Maria Pilchin a apreciat că spectacolul „desenează portretul unei comunități care își duce existența ca pe o cruce cristică, transpunând drama individuală a lui Iov în ecoul unei colectivități întregi”.

„Patimile după Iov” se rescriu aici nu doar ca drama unui individ (personajul biblic), ci ca ecoul unei colectivități întregi. O voce comună, o poveste spusă de mai multe glasuri, o confesiune polifonică în care „gura lumii” devine personaj, martor, acuzator și mângâietor deopotrivă. Un spectacol despre memorie și uitare, despre dragoste și ură, despre rădăcini și rătăciri, despre supraviețuire ca formă de demnitate”, a declarat Maria Pilchin.


 Poeta Irina Nechit a subliniat pentru MOLDPRES forța emoțională a spectacolului.

„Am ieșit copleșiți de la acest spectacol. O sală arhiplină a stat înmărmurită trei ore și mai mult și a ascultat cu foarte mare atenție. Este istoria unei familii, familia Iov, care reflectă destinul nostru colectiv, cu rădăcini tăiate și identitatea adesea distrusă de ocupații și năvăliri. Aceasta este cea mai mare suferință – ruperea rădăcinilor – și ele dor până astăzi. Dar spectacolul are și o latură filosofică, ne poartă în zona misterului și a întrebărilor despre sensul vieții”.


Potrivit Irinei Nechit, frumusețea vizuală și mesajul profund se împletesc într-o construcție artistică de mare forță.

„Este minunată scenografia, modernă și elegantă, cu nuanțe alb-negru-sobru, fără stridențe, păstrând mereu echilibrul estetic, chiar și atunci când sunt descrise episoade sângeroase din istoria noastră. Cea mai importantă este însă problematica – o privire curajoasă asupra istoriei noastre, cu speranța finală că putem răzbate la lumină și la libertatea adevărată. Mesajul central al spectacolului este o pledoarie pentru adevăr – adevărul istoric și adevărul dintre oameni, transpus în adevăr artistic.”

Reuniunea Teatrelor Naționale Românești are loc la Chișinău, în perioada 10–21 septembrie 2025. Evenimentul, ajuns la ediția a X-a, aduce pe scena Teatrului Național „Mihai Eminescu” din Chișinău spectacole reprezentative ale teatrelor naționale din România și Republica Moldova. Reuniunea este organizată de Teatrul Național „Mihai Eminescu”, în parteneriat cu Ministerul Culturii al Republicii Moldova, Ministerul Culturii din România și Institutul Cultural Român. Pe parcursul celor aproape două săptămâni, publicul are ocazia să urmărească montări semnate de regizori consacrați și să descopere interpretări ale unor actori de prestigiu din spațiul cultural românesc.