ro
Politică
12 Septembrie, 2025 / 15:56
/ Acum 2 ore

Promo-LEX: „Campania electorală pentru parlamentarele din 28 septembrie este mai dinamică comparativ cu scrutinul din 2021”

Campania electorală pentru alegerile parlamentare din 28 septembrie 2025 este mai dinamică comparativ cu scrutinul din 2021. Constatarea a fost făcută de Asociația Promo-LEX, care a prezentat astăzi Raportul nr. 3 al Misiunii de observare a alegerilor, informează MOLDPRES.

Raportul prezentat de șeful Misiunii Promo-LEX, Nicolae Panfil, acoperă perioada 29 august – 10 septembrie 2025 și conține observații și constatări privind începutul campaniei electorale, comportamentul competitorilor și transparența finanțării activităților de campanie.

Potrivit raportului, în perioada monitorizată au fost constatate 1.487 de activități de agitație electorală, majoritatea constând în distribuirea materialelor informative (71%) și întâlniri cu alegătorii (18%), comparativ cu 1.111 evenimente în scrutinul precedent. Cei mai activi au fost PAS, BE Patriotic și BE Alternativa.

De asemenea, au fost documentate 3.214 cazuri de publicitate electorală. La acest capitol au fost identificate și unele nereguli precum plasarea materialelor în locuri interzise, lipsa datelor de tipar complete și folosirea materialelor de publicitate politică anterioare campaniei în scop de agitație electorală.

Misiunea de observare a Promo-LEX a înregistrat 52 de cazuri de abuz al resurselor administrative și două cazuri de potențială corupere a alegătorilor și implicarea cultelor religioase în campanie, cu cel puțin patru incidente documentate.

Promo-LEX a monitorizat și implicarea „părților terțe”. Potrivit Asociației, „au fost identificate cel puțin 13 cazuri, incluzând rețele online coordonate de Federația Rusă pentru promovarea lui Ilan Șor și BP Victoria, pagini de Facebook și canale de YouTube ce propagă mesaje pro-Est sau pro-UE, dar și inițiative civice precum „EUROPA 2028”.

Monitorizarea civică a finanțării campaniei electorale a evidențiat discrepanțe între rapoartele oficiale și cheltuielile reale estimate de Promo-LEX, fiind identificate sume neraportate de peste 1,3 milioane de lei la 14 concurenți.

Datele raportului mai relevă că, în perioada 20 august – 4 septembrie, au fost identificate cel puțin 78 de cazuri de discurs de ură, instigare la discriminare sau alte forme de manifestare a intoleranței.