ro
Economie
16 Mai, 2025 / 18:01
/ Acum 5 ore

Exporturile de bunuri s-au majorat în ultimii ani cu 44%, înregistrând o creștere medie anuală de 9,5%

Exporturile de bunuri s-au majorat în ultimii ani cu 44%, înregistrând o creștere medie anuală de 9,5%, de la 2,47 miliarde de dolari în 2020, până la 3,55 miliarde de dolari în 2024. Cifrele au fost prezentate de deputatul Radu Marian, cu referire la datele Biroului Național de Statistică, transmite MOLDPRES.

Potrivit deputatului, în anul 2022 a avut loc „o creștere fulminantă, artificială” a exporturilor moldovenești, de a aproape două ori în decurs de un an și jumătate, generate de războiul din Ucraina. Republica Moldova a început atunci a reexporta mai multe mărfuri spre Ucraina, cum ar fi produsele petroliere. „La un moment dat, 75% din exporturile noastre către Ucraina erau reexporturi (medicamente, alcool etilic, produse agricole etc).  De atunci, are loc o corecție firească, în jos, a cifrelor de export”, a afirmat Radu Marian.

Totodată, el a subliniat că în ultima perioadă se conturează o tendință de recalibrare a exporturilor moldovenești spre servicii, care au înregistrat o crește continuă.

„Exporturile de servicii (IT, transport, turism), au crescut continuu și au compensat parțial declinul bunurilor - în 2024 au atins 2,7 mlrd, dublu față de 2020. Avem un excedent comercial pozitiv la servicii de 1 miliard de dolari – adică exportăm mai multe servicii decât importăm cu un miliard de dolari. Pentru prima dată, exporturile de servicii au ajuns să reprezinte peste 45% din totalul exporturilor Republicii Moldova, reflectând tranziția graduală a economiei noastre către o valoare adăugată mai mare, mai bună competitivitate globală și mai puțină dependență de factori agricoli sau factori comerciali externi”, a menționat deputatul.

Cu toate acestea, parlamentarul a remarcat că există și provocări mari, adăugând că scăderea exporturilor produselor autohtone este determinată de mai mulți factori. Printre aceștia se numără, potrivit lui, instabilitatea economică la nivel european și global cauzat de politici tarifare incerte și război; scăderea prețurilor la cereale și uleiuri la nivel global (-13% conform FAO) - un produs cheie pe care îl exportăm; saturarea piețelor europene post-pandemie, războiul din Ucraina, care a dus la o stagnare economică și o scădere a exporturilor și importurilor în cele ai mari economii europene, cu care avem foarte mult comerț (ex. Germania); realinierea lanțurilor logistice spre Ucraina, care are acum mai multă libertate de comerț decât în 2022.

„⁠Toate aceste elemente nu sunt generate de guvern, ci sunt factori de piață internațională pe care Republica Moldova nu îi poate influența”, a afirmat deputatul.

Radu Marian s-a referit și la câteva dintre acțiunile întreprinse de autorități pentru a susține economia și exportatorii. Acestea vizează accelerarea aderării la UE, identificarea noilor piețe de desfacere, reducerea barierelor de export și susținerea producătorilor autohtoni prin diverse programe de stat.

„Ne concentrăm 100% pe accelerarea aderării la Uniunea Europeană în următorii patru ani, care ne va oferi multe oportunități de a susține afacerile noastre. Ultimul exemplu este Programul de Creștere Economică în valoare de 1.9 miliarde euro pentru următorii trei ani, pe care îl vom folosi în primul rând pentru a susține companiile noastre. În plus, ne conectăm și mai strâns cu piața europeană – reducem barierele de export pentru producătorii noștri în UE, prin eliminarea cotelor și mai multă libertate pentru exportatorii noștri”, a spus Radu Marian.

În același timp, autoritățile depun eforturi pentru a identifica noi piețe de desfacere nu doar pentru bunuri, dar și servicii în afara Europei și implementează programe pentru susținerea antreprenorilor, cum ar fi „Ajutorul de Stat”, prin care sunt subvenționate până la 50% din investițiile strategice, sau Programul 373, prin care antreprenorii au acces la resurse financiare în condiții avantajoase.