ro
Societate
10 Iulie, 2025 / 20:38
/ Acum 9 ore

MEC cere retragerea avizului privind denumirea disciplinei „Istoria Românilor și Universală”: „A fost emis cu încălcarea normelor”

Ministerul Educației și Cercetării (MEC) a adresat o solicitare oficială Consiliului pentru egalitate, prin care cere retragerea avizului privind denumirea disciplinei „Istoria Românilor și Universală”, menționând că acesta a fost emis „cu încălcarea normelor de drept” transmite MOLDPRES.

În avizul său, Consiliul a susținut că denumirea disciplinei școlare „Istoria Românilor” ar reprezenta o formă de discriminare directă și a recomandat schimbarea acesteia.

Potrivit MEC, „avizul Consiliului pentru egalitate a fost emis cu încălcarea normelor de drept, concluziile fiind formulate în baza unor date eronate”. În aceste condiții, MEC a solicitat retragerea avizului, considerând că „acesta este nefondat și creează un precedent periculos în ceea ce privește autonomia educațională”.

Într-un comunicat de presă, MEC a subliniat că din 2019 denumirea oficială a disciplinei este „Istoria Românilor și Universală”, ceea ce reflectă o abordare integrată, în care istoria națională este prezentată în context global. Iar ignorarea acestui titlu complet a condus la o concluzie eronată din partea Consiliului, a subliniat MEC.

„Mai mult, MEC atrage atenția asupra faptului că Avizul a fost emis în urma unei plângeri individuale și, conform legii, în astfel de cazuri Consiliul ar trebui să emită decizii, nu avize. Spre deosebire de o decizie, un aviz nu poate fi contestat în instanță, ceea ce a limitat dreptul Ministerului de a răspunde prin mijloace legale”, susține MEC.

Totodată, potrivit sursei citate, examinarea plângerii referitoare la denumirea disciplinei școlare a durat peste cinci ani, depășind termenul legal stabilit de legislație, care este de 90 de zile, cu posibilitatea prelungirii termenului cu cel mult 60 de zile. Totodată, deși Consiliul pentru egalitate a examinat plângerea respectivă mai mult de cinci ani, opinia Ministerului Educației și Cercetării a fost solicitată doar în perioada anilor 2019-2020, nefiind actualizată ulterior, afirmă MEC.

„În conținutul Avizului nu se regăsesc nici concluziile expertizei invocate în cadrul unui interviu de către președintele Consiliului și care ar fi fost realizată de un centru de cercetare din Canada. În același timp, nu a fost prezentată vreo analiză a conținutului disciplinei. Consiliul s-a limitat doar la o interpretare a denumirii, fără să ia în calcul că în școlile unde învață copii din comunități minoritare, aceștia studiază și istoria propriei etnii, în completarea curriculumului comun”, a afirmat MEC.

Ministerul a subliniat că denumirea actuală a fost stabilită cu implicarea experților din domeniu, pentru a reflecta echilibrul dintre rigoarea științifică și caracterul incluziv al educației.

„Nu există dovezi că această denumire afectează negativ elevii din alte etnii sau le limitează accesul la educație. Astfel, elevilor din etniile minoritare li se asigură posibilitatea de a-și cunoaște propria istorie în cadrul școlii, fiind completat trunchiul comun reprezentat de disciplina „Istoria Românilor și Universală”. Această abordare - curriculum comun incluziv, combinat cu studierea specifică a istoriei minorităților - reflectă respectarea recomandărilor internaționale”, a anunțat MEC.

Potrivit avizelor/punctelor de vedere formulate de către un șir de instituții relevante, precum: Academia de Științe a Moldovei, Institutul de Cercetări Juridice, Politice și Sociologice al Universității de Stat din Moldova, Universitatea de Stat „Alecu Russo” din Bălți, Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă”, Institutul de Istorie a Universității de Stat din Moldova, Facultatea de Istorie și Filosofie a Universității de Stat din Moldova, „denumirea și conținutul curriculumului la disciplina „Istoria românilor și universală” au un caracter nediscriminatoriu și corespund principiilor și standardelor internaționale în domeniul educației”.

La mijlocul lunii mai, Consiliul pentru egalitate a emis un aviz, potrivit căruia denumirea disciplinei școlare „Istoria Românilor” are un caracter discriminatoriu în raport cu alte grupuri etnice din Republica Moldova.