ro
Societate
06 Mai, 2025 / 21:08
/ Acum 5 ore

Mihai Potârniche, fotograful care a imortalizat în culoare „Podul de Flori” din 1990. „Mi s-a creat o impresie că era un val al Prutului care i-a cuprins pe toți”

Într-o zi care a redefinit istoria relațiilor dintre cele două maluri ale Prutului, fotograful Mihai Potârniche a fost singurul care a documentat în imagini color marele eveniment cunoscut drept „Podul de Flori”, desfășurat pe 6 mai 1990. Datorită viziunii sale, generațiile tinere pot astăzi înțelege emoția și semnificația acelei zile, în care granițele au fost deschise simbolic și mii de oameni s-au regăsit după decenii de separare. Imaginile surprinse atunci au fost incluse în expoziția de fotografie „Flori pe Prut: 35 de ani de la primul Pod de Flori”, inaugurată astăzi în incinta Parlamentului Republicii Moldova, notează MOLDPRES.

Într-un interviu oferit pentru agenție, Mihai Potârniche își amintește cu emoție de modul în care s-a pregătit pentru acea zi.

„Am aflat toate punctele unde la 6 mai 1990 era să fie deschiderea hotarelor. Pentru mine hotarul dintre aceste două țări se asocia cu sârma ghimpată și cel mai bine m-am gândit că ar fi să merg într-un sat care se întinde pe cele două maluri ale Prutului, dar care au fost despărțite de acea sârmă. Una din imaginile reprezentative pe care am făcut-o au fost niște copii care au fost șocați să vadă cum sârma ghimpată desparte două sate cu aceeași denumire”, spune fotograful.


Pentru maestru, documentarea „Podului de Flori” a fost mai mult decât o misiune fotografică, a fost o contribuție personală la memorie și identitate.

„Am lucrat foarte intens și am pus în mișcare mintea. Mi-am propus să fotografiez tot ce ar putea aparține acestui eveniment și ar reflecta istoria de azi. Printre primele imagini a fost un tricolor lung, care era aproape cât lungimea podului, în timp ce era sfințit pe fundalul Prutului. Nu e doar o poză, este un simbol”, mărturesește Mihai Potârniche.


Imaginile sale surprind clipe memorabile, cum ar fi valul de oameni care s-a revărsat la punctul de trecere de la Sculeni.

„Cel mai suprem moment a fost când podul de la Sculeni a fost năvălit din ambele părți. Erau atât de mulți că nu era nici măcar un centimetru unul de la altul. Mi s-a creat o impresie că este un val al Prutului, care i-a cuprins pe toți”.


Pe lângă fotografiile pline de simbolism și energie colectivă, Potârniche a simțit și o profundă încărcătură sufletească în mijlocul mulțimii.

„Peste tot erau momente de suflet. Nu știam unde să îndrept obiectivul. Totuși, am reușit să surprind și acele coroane de flori. Acel eveniment a fost ca un impuls care a dus pe parcurs la semnarea Declarației de Independență”.


Dincolo de obiectivul aparatului, fotograful a trăit cu intensitate ceea ce se întâmpla în fața sa.

„S-au întâlnit acolo multă lume care nu s-au văzut cu rudele. Un alt punct culminant a fost și hora în care s-au avântat cei prezenți, ceea ce se vedea că suntem un neam. Identitatea totuși nu se cumpără, iar acest eveniment a demonstrat încă o dată acest lucru”.


Pentru Mihai Potârniche, documentarea „Podului de Flori” a fost și un act de mărturisire personală.

„Dacă este să exclud faptul că am fost fotograful care a imortalizat acel eveniment, pot să spun că prin ochii unui basarabean se vedea o milă și o nostalgie pentru țara noastră. La un moment dat am început a plânge, pentru că ni s-a luat libertatea, că am fost anexați și rupți de pământul nostru, iar îmbulzeala de acolo demonstra că suntem un popor”, a menționat Mihai Potârniche.

În contextul evenimentului din 6 mai 1990, când a avut loc primul Pod de Flori peste Prut, a fost organizată expoziția de fotografie intitulată „Flori pe Prut: 35 de ani de la primul Pod de Flori”, inaugurată în Parlamentul Republicii Moldova. Realizată de Agenția „Moldpres” în parteneriat cu „Agerpres”, expoziția reunește 40 de fotografii documentare semnate de fotografi din Republica Moldova și România, printre care și imagini realizate de Mihai Potârniche, cel care a imortalizat momentul istoric din 1990.

Mihai Potârniche s-a născut la 4 ianuarie 1951 în satul Păhărniceni, raionul Orhei. În 1970 a absolvit Colegiul de Viticultură și Vinificație din Chișinău. În domeniul artei fotografice este autodidact. A debutat în calitate de fotoreporter la ziarul raional „Munca Pașnică” din Strășeni. A fost fotoreporter la săptămânalul “Cultura”, cotidianul “Moldova Socialistă”, la ATEM și TASS, revistele „Femeia Moldovei” și „Moldova”. În anii 1997-2004 și din 2010 până în 2019 a fost director al Departamentului Foto / TV al Agenției Informaționale de Stat MOLDPRES. În prezent este secretar general de redacție al revistei „Moldova”. În 1993 i s-a conferit titlul „Maestru în Artă”. În 2013 a fost distins cu Premiul Ministerului Culturii, iar în 2015 devine Laureat al Premiului Național pentru întreaga activitate în domeniul artei fotografice. În 2019, a obținut Premiul Ministerului Educației, Culturii și Cercetării „Gheorghe Cincilei”. De-a lungul carierei sale a avut 45 de expoziții personale în țară și peste hotare și a editat circa 50 de albume.