ro
Economie
22 Iulie, 2025 / 20:36
/ Acum 9 ore

Conectivitatea cu UE, prioritate comună pentru România şi R. Moldova: lucrările la Autostrada Unirii și Podul de la Ungheni avansează

Proiectele strategice de interconectare dintre România și Republica Moldova înaintează într-un ritm accelerat, confirmând voința politică comună de a transforma granița într-un pod de legătură, nu într-o barieră. Aflată într-o vizită oficială la Chișinău, ministra Afacerilor Externe a României, Oana-Silvia Țoiu, a prezentat un tablou privind infrastructura transfrontalieră de transport, menţionând importanța Autostrăzii Unirii (A8) și a podului rutier de la Ungheni, transmite MOLDPRES.

„Avem mai multe vești bune pentru interconectarea Republicii Moldova. Proiectele noastre comune avansează foarte bine. Am lansat în aprilie construcția Podului de la Ungheni, care va fi legat de Autostrada A8, ce rămâne o prioritate chiar și în această perioadă în care reevaluăm alocările bugetare acasă”, a declarat ministra.

Potrivit oficialului român, Autostrada A8, care va străbate România de la est la vest, va deveni o arteră strategică pentru Republica Moldova, oferind o conexiune directă și rapidă spre rețeaua rutieră europeană. În plus, acest coridor va juca un rol esențial în viitoarele eforturi de reconstrucție a Ucrainei, consolidând poziția Republicii Moldova ca hub logistic regional.

Podul de la Ungheni, aflat deja în construcție, este gândit să devină punctul de legătură între infrastructura rutieră din cele două state. Va facilita nu doar traficul de persoane și mărfuri, ci și dezvoltarea economică a zonei de frontieră. Investiția este parte din eforturile comune de modernizare a infrastructurii și de apropiere a Republicii Moldova de standardele europene.

Țoiu a anunțat și o altă veste importantă: proiectul de reabilitare și electrificare a conexiunii feroviare Iași–Ungheni a fost aprobat pentru finanțare în cadrul Mecanismului de Interconectare a Europei. Acest proiect va oferi o alternativă modernă și ecologică la transportul rutier, sporind eficiența legăturilor comerciale și a mobilității între cele două maluri ale Prutului.

Vezi şi VIDEO // Ministra de externe a României, Oana-Silvia Țoiu, la Chișinău: „Suntem uniți de un viitor comun în Uniunea Europeană”

Declarațiile ministrei române vin într-un moment în care interconectarea energetică, rutieră și feroviară devine prioritate strategică nu doar pentru București și Chișinău, ci și pentru întreaga regiune estică a UE. Prin susținerea acestor proiecte, România își reafirmă angajamentul ferm pentru integrarea europeană a Republicii Moldova și consolidarea securității regionale.

Autostrada A8 și conexiunile transfrontaliere nu sunt doar investiții în infrastructură, ci investiții în viitorul european al Republicii Moldova. Autostrada A8, cunoscută și drept „Autostrada Unirii”, este un proiect strategic ce va lega estul României de vestul țării și de Republica Moldova, prin punctul de frontieră Ungheni. Construcția podului rutier de la Ungheni și reabilitarea conexiunii feroviare Iași–Ungheni sunt pași esențiali pentru îmbunătățirea mobilității transfrontaliere, facilitarea schimburilor comerciale și integrarea Republicii Moldova în rețelele europene de transport. Aceste investiții sporesc conectivitatea regională și au un rol important în viitorul efort de reconstrucție a Ucrainei.

În prezent, lucrările la noul pod peste Prut de la Ungheni, lansate în aprilie 2025, înaintează într-un ritm accelerat, pe măsură ce defrișările pe malul românesc se apropie de final. Podul, ce va asigura conexiunea cu viitoarea autostradă A8 (Tg. Neamț – Lețcani – Ungheni), are un termen de execuție de 18 luni și o garanție de 10 ani oferită de constructor.

„Lucrările avansează într-un nou ritm la ansamblul de poduri peste Prut de la Ungheni, odată cu defrișarea vegetației în curs de finalizare pe malul românesc”, potrivit directorului general regional al DRDP Iași, ing. Ovidiu Mugurel Laicu. Constructorul este mobilizat în șantier cu excavatoare, autogredere, cilindri compactori și autobasculante transport materiale, dar și cu foreze și automacarale, pentru executarea următoarelor lucrări: mal românesc – betonare piloți pila P1, – forare piloți pila P1; mal moldovenesc - spargere cap piloți forați culee C2, testare piloți prin impedanță și carotaj sonic.

Ungheni