 
                        
                                        8 octombrie 2009: La Chișinău își desfășoară lucrările summitul Comunității Statelor Independente
Instalarea confortabilă la putere a Alianței pentru Integrare Europeană în 2009 a generat speranțe că marea eroare făcută de Mircea Snegur în 1991 și Partidul Democrat Agrar în 1994, atunci când a fost făcută alegerea pentru integrarea estică, adică ceseistă, va fi reparată și Republica Moldova se va orienta decis și ireversibil spre occident. Și declarațiile politicienilor de la Chișinău rezonau cu denumirea alianței.
Însă, alianța, compusă din partide cu viziuni diferite față de relațiile cu Rusia, trebuia păstrată pentru a demara reformele și, nu e nici un secret, pentru a primi bani de la Uniunea Europeană.
Mai mulți politicieni invocau principiul pragmatismului care ne va permite să beneficiem de relații economice bune atât cu estul, cât și cu vestul. Teoria agrariană cu vițelul blând care se alăptează de la două vaci, a fost ridicată la rang de politică de stat. Iată cum explica esența acestui „pragmatism” deputatul Partidului Democrat, component al arcului guvernamental, Andreei Popov: „Noi beneficiem de o zonă de comerţ liber în cadrul CSI şi de un regim de preferinţe autonome comerciale cu UE. Chiar şi România, la nivelul oamenilor de afaceri, invidiază regimul de care se bucură Republica Moldova. Raporturile Republicii Moldova cu UE sunt mai avansate decât raporturile Georgiei (care a abandonat CSI – n.n.). În cadrul uniunii este o regulă: UE este mult mai flexibilă şi mai receptivă să acorde asistenţă unor state candidate sau care îşi doresc integrarea în UE care sunt în raporturi colegiale şi neconflictuale cu Rusia. Atunci când un stat mic este în relaţii proaste, de conflict, cu Federaţia Rusă, statele UE sunt mai reticente în a-l ajuta, fiindcă se tem că astfel le vor fi afectate relaţiile lor cu Federaţia Rusă”. Total fals. Una înseamnă "relații neconflictuale" și alta calitatea de membru CSI cu toate implicațiile ce rezidă din aceasta. Atunci când Republica Moldova a devenit membru asociat al UE și continua cu relațiile pretins bune cu CSI, demnitari importanți ai Comisiei Europene ne-au avertizat că există unele linii roșii și standardele europene sunt incompatibile cu cele ceseiste. Și rușii au declarat mai târziu că Chișinăul nu va mai beneficia de regimul preferențial al relațiilor economice din cadrul CSI, pe măsură ce își integrează economia în Uniunea Europeană.
Acest argument al "vițelului blând" a fost vârful de lance în discursul președintelui Snegur de la 4 august 1993, atunci când îndemna deputații primului parlament să ratifice aderarea la CSI. Soluționarea conflictului transnistrean și relațiile economice excelente cu Rusia, iată ce trebuia să primească pe tavă Republica Moldova în viziunea agro-comuniștilor. Primul parlament a votat împotrivă, chiar dacă aceasta a dus la dizolvarea sa.
Revanșa agro-comunistă din 1994 a deschis calea pentru ratificarea aderării la CSI chiar în primele zile de activitate a noului parlament. Așteptările s-au dovedit a fi deșarte. Problema transnistreană nu numai că n-a fost soluționată, dimpotrivă. Tiraspolul susținut economic, politic și militar de Rusia a creat o aparență de stat cu acte în regulă și a mai făcut câteva referendumuri de unire cu Federația Rusă.
Și totuși, summitul CSI de la Chișinău a avut loc și a fost prezidat de cel mai dur critic al Moscovei, Mihai Ghimpu, care era în dublă ipostază de președinte de parlament și șef interimar de stat.
De regulă, întrunirile CSI sunt mai mult formale, hotărârile frecvent nu se execută, iar decizia despre achitările reciproce dintre țările CSI în ruble rusești au devalorizat valutele naționale ale țărilor membre într-o marți din 1998 într-un mod catastrofal.
Summitul de la Chișinău a fost unul anemic, fără o istorie impresionantă, iar pentru noi a rămas în memorie doar un crâmpei din discursul ministrului moldovean de externe Iurie Leancă, care a avut curajul să declare că pentru Republica Moldova prioritară este integrarea europeană. Delegația Federației Ruse n-a reacționat negativ, însă adevăratele atitudini ale Moscovei se pregătesc și se declară în altă parte, decât în cadrul acestei organizații butaforice, pe care marele analist politic Zbigniew Brezezinski a numit-o „cea mai mare frunză a lui Adam din lume”.
Și organul executiv al CSI, condus de reprezentantul Rusiei Serghei Lebedev, a declarat că respectă opţiunea pro-europeană a Republicii Moldova şi că se bucură că "există susţinere pentru dezvoltarea relaţiilor de colaborare cu ţările CSI". Diplomatul rus a adăugat că “această abordare a autorităţilor moldovene este una pragmatică”. Adevărata atitudine a Rusiei față de integrarea Republicii Moldova în UE a fost vizibilă mai târziu.
Pe lângă o agendă cu o mulțime de chestiuni pur tehnice, liderii statelor au avut posibilitatea să beneficieze de întâlniri bilaterale care erau mult mai utile decât summitul decorativ. Atât Mihai Ghimpu din dubla sa postură, cât și premierul Vlad Filat, au avut mai multe întâlniri, printre care cu președinții Federației Ruse, Kazahstanului, Turkmenistanului, Uzbekistanului, Ucrainei, Belarusului și Tadjikistanului.
Evident că gândurile politicienilor din arcul guvernamental erau îndreptate spre Uniunea Europeană. Pentru Moldova, modelul european de dezvoltare era cel mai convenabil, dar și cel mai firesc. Chiar și simpla mișcare spre acest model presupunea reforme care aduceau beneficii serioase țării.
În plus, unica entitate care putea acorda granturi și credite consistente pentru Republica Moldova era Uniunea Europeană. Comunitatea Statelor Independente nu putea oferi aproape nimic, dar și abandonarea pripită a acestei organizații anemice și ineficiente putea crea probleme în relațiile cu țările membre și în primul rând cu Rusia. O astfel de mișcare era prematură și putea genera noi tensiuni în relațiile comerciale cu Rusia și în perimetrul chestiunilor sensibile legate de raioanele de est ale Republicii Moldova. Summitul din 9 octombrie 2009 a demonstrate că clasa politică de la Chișinău a susținut examenul maturității și pragmatismului.
15 noiembrie 2020. Maia Sandu câștigă detașat alegerile prezidențiale din Republica Moldova
13 noiembrie 2016. Igor Dodon este ales Președinte al Republicii Moldova
3 noiembrie 1990. Parlamentul adoptă Stema de Stat a Republicii Moldova
17 octombrie 2018. Are loc vizita președintelui Turciei Recep Tayyip Erdogan în Republica Moldova
Aventura instituției prezidențiale în Republica Moldova
La 12 septembrie 2007 primul tanc petrolier acostează în portul Giurgiulești
Declarația de Independență a Republicii Moldova: testament politic și moral al unei generații de sacrificiu
August 1991: Cronica unei lovituri de stat eșuate (III)
August 1991: Cronica unei lovituri de stat eșuate (II)
Din 1 noiembrie, R. Moldova va deveni parte a rețelei vamale unice europene. Alexandru Iacub: „Ne conectăm la o rețea care va face procedurile mai rapide și mai sigure”
Directorul Liceului „Gheorghe Asachi”, plasat în arest preventiv pentru 30 de zile
Trei săli de conferințe de la Institutul de Zoologie al USM, modernizate cu sprijinul DRRM
Premieră la Teatrul „Alexie Mateevici”: „Între noi e totul bine”, o tragicomedie despre tăcere, generații și iluzia comunicării
Investiții de cel puțin 6 miliarde lei în grădinițe, școli și universități în următorii ani. Dan Perciun: „Trebuie să accelerăm viteza reformelor”
VIDEO // Trei persoane, printre care un cetățean al Federației Ruse, au fost reținuți pentru escrocherie și delapidare în proporții deosebit de mari
LIVE TEXT // Ședința Parlamentului. Parlamentul a acordat vot de încredere Guvernului Munteanu
Eugen Osmochescu: „Primele acțiuni pe care le putem implementa pe o perioadă de 100 de zile, pot determina o creștere economică de până la 1-2 la sută”
Anatolie Nosatîi: „Principalele direcții de activitate a Ministerului Apărării sunt fortificarea capacităților de apărare a spațiului aerian și sporirea rezilienței față de provocările hibride”
Premierul desemnat, despre lupta cu dezinformarea: „Trebuie să sanitizăm spațiul informațional. Libertatea de exprimare nu poate fi scut pentru ură și dezinformare”
Aspecte de reglementare în sistemul justiției penale din R. Moldova, analizate de experți europeni și reprezentanți ai CSP
Drumuri moderne și poduri peste Prut. Guvernul Munteanu asigură investiții majore în infrastructură
Trei procurori au fost sancționați de CSP pentru abateri disciplinare grave
Ministrul desemnat al Sănătății: „Trebuie să aducem medicina mai aproape de oameni”
FOTO // Donație din Germania. IGP a primit echipamente de securitate cibernetică
Guvernul Munteanu promite accelerarea procesului de aderare: „Depunem eforturi maxime să deschidem discuțiile tehnice de aderare la UE cât mai repede”
 
             Facebook
 Facebook
        
        
             Instagram
 Instagram
        
        
             X/Twitter
 X/Twitter
        
        
             Telegram
 Telegram
        
     Banca Națională a Moldovei
Banca Națională a Moldovei         
        